27
d'octubre
de
2015, 12:00
Actualitzat:
13:51h
Les Federacions d'Associacions de Veïns de Sant Quirze del Vallès i Barberà del Vallès asseguren que en el darrer any s'han incrementat la xifra de vols a l'Aeroport de Sabadell i s'han incomplert algunes de les rutes d'enlairament i aterratge previstes. Segons ha pogut saber Nació Sabadell, els veïns han iniciat els tràmits perquè els consistoris respectius demanin a la Generalitat que es recuperi la Comissió de Seguiment de l'Aeroport per controlar l'activitat que s'hi desenvolupa "i no haver de còrrer quan hi hagi algun accident". A tot plegat s'hi suma el temor dels afectats que Aena ampliï la superfície de la pista sabadellenca, que actualment medeix 900 metres, de forma que comencin a operar-hi aerotaxis de dimensions superiors.
Els representants de les dues associacions de veïns van reunir-se dimecres passat amb la directora de l'Aeroport de Sabadell per fer-li arribar les seves preocupacions. Segons ha explicat el president de la FAV de Sant Quirze, Jordi Molins, la trobada va servir per posar sobre la taula l'increment de l'activitat a l'equipament, que fins el mes de setembre havia registrat 19.438 operacions entre enlairaments i aterratges. "Fins ara, sobretot a causa de la crisi, ens trobàvem immersos en una tendència que des de fa anys havia anat a la baixa, però ara comencem a veure que està començant a recuperar-se l'activitat, per tant veiem més avions, més soroll i més molèsties".
Temor pels aerotaxis
En aquesta mateixa línia els veïns assenyalen que hi ha nombroses avionetes que "no compleixen les rutes establertes a l'hora d'enlairar-se o d'aterrar a Sabadell, el que fa que passin per damunt dels municipis". Molins també afegeix que durant la visita a l'equipament vallesà van poder veure almenys dos jets de majors dimensions. "La directora ens va explicar que aquests aparells per ara només poden volar si porten el dipòsit mig buit", comenta el president que puntualitza que es tracta de jets que funcionen amb querosè, el que des del seu punt de vista implica un major perill en cas d'accident.
"El temor que tenim és que Aena tingui intenció d'ampliar la longitud pista de l'Aeroport - passant de 900 a 1050 metres - per a què aquesta tipologia de jets puguin operar-hi", afirma Molins que afegeix que aquesta és una qüestió de la qual se n'ha parlat amb anterioritat i que es podria promoure per "fer rentable l'Aeroport". Així, assegura que la mesura permetria que aquesta instal·lació absorbís una part dels aerotaxis que operen a l'Aeroport del Prat. Per ara Aena no s'ha pronunciat sobre aquesta qüestió.
Acció a nivell municipal
Els veïns també s'han reunit amb l'alcaldessa de Sant Quirze, Elisabeth Oliveras (ERC), qui s'ha compromès a redactar un escrit per demanar a la Generalitat que torni a convocar la Comissió de Seguiment de l'Aeroport. La intenció és que aquest text també compti amb el suport d'altres ajuntaments de la zona com Barberà del Vallès o Badia del Vallès.
Fonts municipals han explicat que l'alcaldessa ha expressat als afectats el seu suport i han assegurat que "l'objectiu és aconseguir un punt d’entesa i establir ponts de diàleg amb l’Aeroport de manera que s’afavoreixi el control de vols i un menor impacte dels mateixos".
Per la seva banda, els veïns també redactaran un comunicat adreçat a l'executiu català en aquesta direcció. Asseguren però, que han sol·licitat sense èxit que es convoqui aquesta comissió en reiterades ocasions: "Volem un control periòdic, no que haguem de còrrer quan hi hagi un accident", apunta Molins.
L'Aeroport vol una bona convivència
Fonts de l'Aeroport de Sabadell han confirmat a Nació Sabadell que els veïns van mantenir una "trobada informal" amb la directora de la instal·lació dimecres passat. Tot i que han refusat entrar a valorar el contingut de la reunió, si que han advertit que estan oberts a què se celebrin contactes periòdics amb els veïns i els Ajuntaments de la zona per "garantir una bona convivència".
Segons el president de la FAV de Sant Quirze, la directora de l'Aeroport els va dir que no se sumaran a la campanya per pressionar la Generalitat perquè es convoqui la Comissió de Seguiment, però que la normativa de vol a Sabadell es compleix estrictament. Així, els va informar que quan es detecta qualsevol vol irregular s'anota i es comunica a l'Agència de Seguretat Aèria de Madrid. "El que no sabem és que passa quan aquesta rep les notificacions, ni quines sancions imposa als pilots, per això nosaltres mateixos farem un control detallat d'aquests avions i anotarem les matricules per demanar-ne més informació", ha explicat Molins que no descarta tornar a recórrer al Síndic de Greuges o al Defensor del Pueblo.