04
d'octubre
de
2021, 17:52
Actualitzat:
17:54h
A partir d'aquest 1 de novembre, Sant Cugat esdevindrà oficialment la segona ciutat de Catalunya -després de Barcelona- en fer efectiva la Zona de Baixes Emissions (ZBE). L'ordenança municipal, després del període d'adaptació, començarà a fer complir la normativa i, per tant, a interposar multes en menys de 25 dies. Una previsió que genera rebuig des de la secció local de Cs.
"Des de Cs estem a favor que es promogui una Zona de Baixes Emissions -tal com dictamina la Unió Europea-, però no d'aquesta manera", han afirmat aquest dilluns en una roda de premsa al Parc de Ramon Barnils. En aquest sentit, el portaveu de la formació, Aldo Ciprian, ha demanat al govern local que estableixi una moratòria pel cobrament de les sancions econòmiques un any més presentant alhora la inauguració d'una campanya contra la seva implementació.
"Abans d'implementar la ZBE cal arranjar les voreres de les vies públiques de la ciutat; potenciar el transport públic -recorreguts, freqüències i reducció dels preus dels bitllets que tinguin origen o destí a l'interior de la ZBE-; i donar suport a la compra de vehicles elèctrics", ha enumerat el regidor taronja Sergio Blázquez. "No es pot copiar la ZBE de Barcelona perquè les realitats en aspectes d'infraestructura no són equiparables", ha retret Blázquez. "Cal que al ciutadà li surti a compte agafar el transport públic", ha remarcat fent entendre que això, a dia d'avui, no passa.
En aquesta línia, des de Cs consideren que s'"està començant la casa des de la teulada" i que, per això, cal alentir el procés per "millorar-lo" al més aviat possible i evitar caure en la "política del postureig". Així doncs, durant els pròxims dies intentaran dialogar amb el tripartit perquè es posi fre al seu cobrament i esperen que la interposició de sancions es congeli.
Ciprian també ha criticat que el govern local no hagi elaborat un informe de l'impacte socioeconòmic de la mesura que tampoc contempla un sistema de circumval·lació deixant fora els veïns que baixin de l'Arrabassada o aquells que vinguin des de Cerdanyola del Vallès.
Per la seva banda, el vocal de l'EMD José Miguel García ha lamentat en el mateix sentit que la ZBE no va acompanyada de mesures alternatives i que és un escenari que "afecta especialment als veïns de la perifèria". El vocal taronja valldoreixenc recalca que molts vilatans es veuen obligats a desplaçar-se fins al centre de Sant Cugat per accedir a molts serveis i, ara, amb tan sols mesures "coercitives" es perjudicarà encara més a la població dels barris limítrofs; especialment després de la pandèmia.
Igual com passa a la capital catalana, aquells que no tinguin el distintiu de la Dirección General de Tráfico (DGT), no podran circular per la zona del centre de la ciutat, delimitat per la Ronda Nord, el carrer de Sant Crist de Llaceres, el Passeig de Valldoreix i la carretera de Vallvidrera. L'horari d'aplicació serà els dies laborables des de les 7 h a les 20 h.
Controls d'accés amb càmeres
El control de vehicles es farà amb càmeres de lectura de matrícules situades a les entrades i sortides de la ciutat. Pel que fa a les sancions està previst classificar-les en lleus (fins a 100 euros de multa), greus (fins a 200 euros) i molt greus (fins a 500 euros). A més, es preveu un càrrec del 30% per aquelles persones que siguin reincidents, és a dir, que cometin la mateixa infracció en el termini d'un any.
Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat. Foto: Aj. Sant Cugat
Tal com s'havia anunciat, el règim sancionador s'iniciarà sis mesos després per garantir l'adaptació de la ciutadania a les noves mesures. A més, el govern es compromet a destinar la recaptació de les multes a polítiques ambientals. L'ordenança també contempla excepcions per vehicles de transport de persones amb necessitats especials, vehicles de persones de mobilitat reduïda, mercaderies, i també es faran permisos especials per a vehicles amb matrícules estrangeres.