Opinió

Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència

I així, anar fent, amb l’esperança que un 11 de febrer ja no sigui necessari conmemorar el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència

Núria Valero Vancells
11 de febrer de 2020, 11:11
Actualitzat: 11:35h
La Jana té 6 anys i els dijous fa extraescolar de robòtica. A la seva amiga Alma els Reis Mags li han portat el llibre “Hola Ruby”, amb el que els infants aprenen la lògica de la programació, és a dir, els fonaments del pensament computacional: detectar seqüències, traçar plans pas a pas i pensar d’una manera creativa.

Les dues van a l’escola del Pau, que té 8 anys i que avui ha decidit, junt amb la resta de la classe, quin nom de científica li donen al laboratori. Han triat Susan Solomon, química atmosfèrica que va liderar una expedició a l’Artàntida on va identificar uns químics produïts per l'ésser humà com a responsables principals de la destrucció de la capa d'ozó. Avui, el Pau està especialment content perquè a la tarda va a casa de la seva amiga Gal.la, que té un microscopi amb què descobreixen un munt de coses.

A l’escola de la Jana, l’Alma, el Pau i la Gal·la han celebrat durant tota la setmana el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, que es commemora l’11 de Febrer des que el 2015 l’ONU el proclamés. Han fet unes activitats ben divertides, han après un munt de coses, i els hi ha agradat molt veure un vídeo on infants de l’escola expliquen que la seva mare o tieta és enginyera o biòloga i en què treballaven.

Una de les mestres, la Maria, ha fet el curs “Les dones en la biologia ambiental”, organitzat per la Universitat Autònoma de Barcelona i el CREAF (Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals). Es tracta d’un curs 100% obert i accessible a tothom i que pretén servir d’exemple de com incloure la perspectiva de gènere en la docència, entre altres objectius. La filla de la Maria, la Joana, que té 14 anys s’ha apuntat en el “Technovation girls”, un concurs internacional on el repte és dissenyar i crear una aplicació mòbil (app) per resoldre un problema social.

Es va animar a participar després d’assistir a un taller organitzat per “Noies al Lab” al seu institut. Són tallers que incorporen la perspectiva de gènere a la ciència i la tecnologia, impartits per científiques, i on es transmet la ciència com un saber col·lectiu i cooperatiu, en contraposició a la competència i l’individualisme.

M’oblidava de dir que la Joana participarà en el “Technovation girls” amb la seva cosina Lola. La Lola va a un altre institut de la ciutat, on l’any passat van participar al “STEM preparades”, un projecte divulgatiu del Sincrotó ALBA que, entre d’altres coses, aspira a fer veure a les noies que la investigació també és per a elles. Conèixer i parlar amb la Caterina Biscari, física i directora del Sincrotrón ALBA, li va canviar la seva mirada cap a les ciències.

I així, anar fent, amb l’esperança que un 11 de febrer ja no sigui necessari conmemorar el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència.
El més llegit