«La plataforma és una gran eina per accedir a l'oferta gastronòmica de Sant Cugat des de casa»

Parlem amb Laura Garcia, presidenta de l'Associació de Restauració i Oci Nocturn de Sant Cugat i impulsora d'un servei de menjar a domicili sense comissions per als restaurants

Laura Garcia, presidenta de l'Associació de Restauració i Oci Nocturn
Laura Garcia, presidenta de l'Associació de Restauració i Oci Nocturn | Miguel Rivera
Miguel Rivera
27 de juliol de 2021, 13:00
Actualitzat: 13:50h
A principis d'any, l'oci nocturn i la restauració de Sant Cugat es van unir en una associació que va néixer fruit de les adversitats que s'han trobat els gremis que més pateixen per la pandèmia del coronavirus. La Laura Garcia, propietària d'un establiment d'oci nocturn i d'un restaurant a la ciutat va ser elegida presidenta de l'Associació de Restauració i Oci Nocturn a principis d'aquest any i com a propietària de dos negocis, viu de primera mà aquests temps durs.

En una entrevista amb NacióSantCugat, Garcia assegura que "un 10% dels restaurants de Sant Cugat han tancat per les restriccions generades per la Covid-19". Per això una de les seves primeres accions ha sigut crearsantcugatacasa.com, una web que pretén aplegar informació de la restauració de Sant Cugat ifer comandes directament al restaurant. Una alternativa local que pretén fer front a intermediaris del delivery com Glovo o Uber Eats.

- Amb quina intenció neix santcugatacasa.com?

- Amb la intenció d'ajudar i fer créixer als restaurants de Sant Cugat, tenint en compte que l'única opció durant la pandèmia era el lliurament a domicili i que molts d'ells no estaven preparats. També amb la intenció de fer front a una sèrie d'empreses de delivery que tenien unes comissions d'entre el 25%i el 42% de cada comanda que transportaven. Una situació que un restaurant no pot suportar.

- Amb quants restaurants compta actualment? Quin és l'objectiu?

- Actualment hi ha 82 restaurants integrats a la plataforma i l'objectiu és que hi siguin tots els de Sant Cugat. Hi ha tres maneres d'integrar-se a santcugatacasa.com: la primera inclou informació de contacte, la carta i xarxes socials del local; la segona afegeix l’opció de menjar per emportar des de l'establiment; i la tercera és l'enllaç directe amb el servei de delivery propi del restaurant.

- Com funciona i en què es diferència per al consumidor d'altres serveis de delivery?

- Per al consumidor no és que hi hagi gaire diferència. La plataforma funciona de manera similar a les altres, però hi ha una diferència molt bàsica: que no és un negoci. Al client se li cobra la tarifa del transport, que està entre els cinc i els set euros en comandes inferiors a 50 euros. Per sobre d'aquest preu la comanda l'assumeix el restaurant. El que el client fa demanant la comanda a través de la nostra plataforma és ajudar a la restauració.
La gent no és conscient de les comissions que paguen els restaurants ni del fet que les plataformes es queden amb els diners i paguen quan els hi va bé. Això va passar a Sant Cugat amb l'empresa Vida y Come, que va deixar molts diners a deure als restaurants.

- I per als restaurants?

- Amb la plataforma santcugatacasa.com la passarel·la de pagament és pròpia de cada restaurant. S'ha negociat amb els bancs i no els hi cobraran comissió si nó que els diners arriben íntegrament a l'establiment, sense cap mena d'intermediari. L'únic cost que té la plataforma és el sou de les persones que s'encarreguen del manteniment del web i que va en funció del volum de restaurants adscrits i comandes. Amb 80 establiments hi ha dues persones, però si arribem als 300 potser fan falta tres i una comptable. Aquest manteniment es cobreix amb les quotes que paguin els restaurants segons el servei que tinguin al web. Si només inclou informació del restaurant són 15 euros, si té menys de deu comandes són 27 euros i si té entre deu i 300 són 35 euros. Aquest és l'únic pagament, molts restaurants no han pogut accedir al servei de lliurament a domicili perquè no han pogut assumir les altes comissions de les empreses de delivery.
 

Laura Garcia al seu restaurant Foto: Miguel Rivera


- Quina és l'estratègia per a què la gent deixi d'utilitzar el servei de la competència?

- Sant Cugat és una de les ciutats que té una oferta gastronòmica més gran i variada de Catalunya, i no té una guia gastronòmica. La plataforma és una gran eina, tant per la gent local com la que ve de fora, per poder accedir fàcilment a aquesta oferta. També comptem amb el suport de les administracions. L'Ajuntament s'ha implicat amb la iniciativa engegant una campanya de comunicació perquè la gent entengui què és santcugatacasa.com i que s'ha fet sense ànim de lucre, només per ajudar a la restauració local.

- Com han anat les primeres setmanes des que es va obrir la web?

- Ara mateix la web està activa, però només de manera informativa, ja que les comandes es segueixen fent per telèfon. Estem fent les últimes proves perquè a mitjan d'agost ja es puguin fer comandes per la web sense problemes, just per quan arrenqui la campanya de comunicació de l'Ajuntament al setembre.

- Es té previst desenvolupar una aplicació per a mòbils?

- Sí, però no és prioritari, ja que la web s'adapta perfectament al format mòbil i es pot utilitzar tant a l’ordinador com al telèfon.

- Creu que si la idea funciona és extrapolable a ciutats més grans?

- Sí que ho és, de fet ens han intentat comprar el projecte no només a altres ciutats sinó a altres països, com Andorra. Aquest és un projecte altruista i és extrapolable a altres ciutats, però sempre i quan l'ajuntament i una associació de restauració local s'impliquin. En el cas de Sant Cugat, l'associació permet integrar a tots els restaurants possibles, i l'ajuntament pel suport i la confiança que transmet a la població en la campanya publicitària.

- Pensa que la fi del delivery arribarà amb el final de la pandèmia o que serà un servei que cada vegada s'estendrà més en l'hostaleria?

- El servei de lliurament a domicili ja existia abans de la pandèmia, però el que ha passat es que s'han integrat molts negocis dins d'aquesta dinàmica. La gent ja s'ha acostumat a aquest servei i crec que creixerà, contra més oferta més demanda hi haurà. A més, el fet que sigui una guia gastronòmica de Sant Cugat ajudarà molt a què la plataforma funcioni.