Trepitja el fre a Sant Cugat: la majoria de la ciutat passa a ser zona 30 km/h

Gairebé tota la senyalització és a punt per fer efectiu el nou Reglament General de Circulació

Des del passat mes de desembre l’Ajuntament ha anat modificant la senyalització del municipi
Des del passat mes de desembre l’Ajuntament ha anat modificant la senyalització del municipi | Aj. Sant Cugat
NacióSantCugat
11 de maig de 2021, 10:52
Actualitzat: 12:15h

Sant Cugat s'adapta des d'avui mateix als nous límits de velocitat en vies urbanes aprovats pel govern espanyol a través d'una modificació del Reglament General de Circulació. Aquestes són: 20 km/h en vies que disposin de plataforma única de calçada i vorera; 30 km/h en vies d’un únic carril per sentit de circulació; i 50 km/h en vies de dos o més carrils per sentit de circulació.

El consistori vallesà informa que des del passat mes de desembre l'Ajuntament ha anat modificant la senyalització del municipi per adaptar-la al nou reglament. En total, s'han canviat prop de 600 senyals de trànsit i s'han pintat símbols de bicicleta "sharrows" a les calçades d'un sol carril per fomentar la seva circulació i el respecte entre els vehicles motoritzats i els ciclistes.

El regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transports, José Gallardo, assegura que el nou govern ha "apostat des del primer moment per la lluita contra el canvi climàtic". Entre aquestes, la creació de la ZONA 30 per aconseguir "una reducció de la velocitat, contaminació, accidentalitat i assegurar un entorn més pacificat i segur". 

Així doncs, amb aquests canvis pràcticament tota la ciutat passa a ser zona 30 km/h. Només es mantindran trams de 50 km/h en les vies amb dos carrils en el mateix sentit de circulació (com podrien ser la Ronda Nord o l’avinguda Via Augusta). En canvi, pel que fa al centre de la ciutat, els carrers amb plataforma única seran de 20 km/h.

Aquestes modificacions venen motivades per l'efecte directe que té la reducció de la velocitat en la reducció de la sinistralitat. A més, äpunten que això no suposa una reducció de la fluïdesa del trànsit ja que els vehicles a motor en els seus desplaçaments als centres urbans no superen velocitats mitjanes superiors als 20 km/h.

D’altra banda, tal com s’indica al Reial Decret 970/2020 aprovat pel govern de l’Estat, existeixen diversos estudis que demostren que el risc de morir com a conseqüència d’un atropellament es redueix com a mínim cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 km/h en contraposició a un que circuli a 50 km/h.