05
de juny
de
2020, 09:00
Actualitzat:
10:49h
Sant Cugat es prepara per entrar a la fase 2 després de tres mesos de confinament per evitar la propagació del coronavirus. Així doncs, si el govern central permet entrar a la regió sanitària del Vallès a la següent fase de la desescalada, els centres educatius santcugatencs tornarien a obrir les seves portes el pròxim dilluns 8 de juny.
Seria el cas, per exemple, de l'escola d'educació infantil i primària La Mirada que, amb totes les mesures de seguretat i prevenció requerides per les autoritats sanitàries, encararan amb tan sols cinc alumnes, la recta final del curs. A NacióSantCugat hem parlat amb la directora del centre, Clara Caso, per analitzar com ha estat el procés d'adaptació des de l'inici del confinament, la supervivència dels projectes educatius de les escoles i l'incert futur del curs educatiu que es reprendrà a partir de l'estiu.
- Com han estat aquestes darreres setmanes per a la Mirada?
- Complexes. Ens vam trobar de cop davant d'una situació excepcional que ens va agafar a tots per sorpresa i vam haver d'aprendre a gestionar ràpidament. El primer que vam fer va ser reunir el professorat i planejar plegats com ens organitzaríem per arribar al conjunt dels nostres alumnes.
- Van adaptar els recursos perquè es poguessin fer des del confinament?
- Sí. Des del claustre vam dissenyar una estructura d'activitats totalment voluntàries pels alumnes acompanyada d'un ampli ventall de propostes adaptades segons temàtiques i nivells perquè els alumnes poguessin fer des del confinament. Més endavant, també vam començar a organitzar videoconferències en petits grups d'alumnes amb els seus tutors una vegada a la setmana. Unes trobades virtuals perquè els més petits es veiessin les cares i parlessin entre ells després de tants dies tancats a casa.
- Quina valoració en fan?
- Nosaltres en fem una lectura positiva tenint en compte les circumstàncies, ja que ens hem posat tots d'acord i ho hem vist de la mateixa manera des de l'inici. Era important que tinguéssim un mateix fil conductor sobre la línia que havia de seguir el centre durant el període de confinament. Teníem un projecte compartit i cohesionat amb l'objectiu d'arribar als infants de la millor manera possible atenent a una realitat sobtada. Tots, escola i famílies hem hagut d'ajustar sobre la marxa i aprendre a utilitzar noves eines telemàtiques que no coneixíem abans del confinament.
- I les famílies?
- Al principi va costar una mica perquè hi havia alguna família que ens proposava que ens havíem de connectar més vegades a la setmana, però nosaltres no ho veiem ni ho continuem veient clar. Les pantalles tenen limitacions. No pots posar a un nen davant d'un ordinador sol. Sense presencialitat i a nivell virtual és molt difícil captar l'atenció dels infants. A més, en aquestes edats, fer tasques virtuals significa que els pares de la criatura hagin d'estar pendents per acompanyar-los, sabent que molts d'ells estan fent teletreball. No volíem posar-los més feina a sobre. Amb les tasques compartides pels nens del centre i les trobades setmanals, pensem que n'hi ha prou.
- La Mirada està preparada per reobrir les seves portes dilluns vinent amb l'entrada de la fase 2?
- Sí. L'escola està preparada perquè a partir de la documentació que ens va fer arribar el Departament d'Educació per al pla de reobertura tenint en compte les recomanacions de Salut, nosaltres hem dissenyat el nostre propi que està actualment pendent del vistiplau del consell escolar i d'Inspecció. Això sí, nosaltres reobriríem al juny amb només cinc alumnes. A hores d'ara, ja comptem amb totes les mesures necessàries de protecció dictaminades per les autoritats sanitàries per tirar endavant aquesta recta final del curs.
- Cinc?
- Considerem que la millor opció continua sent quedar-se a casa. No obstant, vam fer un escrit a les famílies, explicant que només en aquells casos en les quals els dos progenitors treballessin fora de casa i no s'ho poguessin arreglar per deixar els nens amb algú, tenien oberta la possibilitat de portar els seus fills a l'escola. En aquests casos, s'havia d'omplir un formulari per conèixer la situació de cada cas.
- Ara amb tan sols sis alumnes per tota l'escola serà més fàcil salvaguardar aquestes distàncies de seguretat, però de cara al setembre, des d'Educació ja s'està contemplant l'opció d'inaugurar l'entrada del nou curs amb només 12-13 alumnes per aula. Quina lectura en fan?
- A mi que m'ho expliquin. Ara planificarem un model de funcionament que a finals d'agost o principis de setembre podríem modificar al complet perquè la situació possiblement haurà variat d'aquí a tres mesos vista. En els propers dies, ens faran arribar un pla de reobertura de cara al setembre que cada centre educatiu haurà d'estructurar segons les seves necessitats tenint en compte els paràmetres actuals.
- Quines serien les necessitats més urgents de La Mirada?
- Doncs gràcies a la instal·lació dels nous mòduls, que arribaran justos però arribaran, tindrem més espais dels que teníem fins ara; fet que ens donarà una mica més de marge de maniobra. Tot i això, calculem que encara ens faltarien vuit espais més per poder atendre al total de l'alumnat si es mantenen aquests paràmetres inicials. Per altra banda, pel que fa al professorat, si cada mestre ha d'estar únicament amb un sol grup, també ens faltarien com a mínim sis nous docents a la plantilla.
- Quines solucions s'hi podrien trobar?
- Pel que fa als espais, l'Ajuntament ja està buscant quins equipaments públics es podrien habilitar al voltant dels centres educatius per atendre a l'alumnat de les diferents escoles. Jo espero que al final poguem reprendre el curs en una situació mínimament normal perquè no és que sigui un escenari impossible, però sí molt difícil. Una opció seria que es mantinguessin els mateixos grups d'infants com és habitual però mantenint un mestre referent per classe.
606
- També es contempla l'opció de fer un curs mig presencial mig telemàtic. Com ho veuríen?
- En el cas dels més petits, fatal. No estan preparats. En la meva opinió, un infant autosuficient per utilitzar les eines electròniques i ser funcional, ha de ser, mínim, de quart de primària. A més, les famílies tornaran a treballar de cara al setembre; què faran amb els seus fills? Com podran conciliar la seva feina si han de tenir els fills a casa uns dies a la setmana per seguir les classes de forma telemàtica?
- En aquest sentit, quin missatge enviaria a les famílies que veuen amb preocupació i incertesa l'inici del curs vinent?
- El missatge és que confiïn perquè La Mirada farà tot el necessari per aconseguir un pla de reobertura el més adequat possible d'acord amb els requisits que ens marquin les autoritats sanitàries; treballant perquè tothom pugui tornar a l'escola de forma presencial de cara al setembre. La voluntat és tornar de l'estiu sense enviar a fer punyetes el nostre projecte educatiu basat en l'aprenentatge cooperatiu i salvaguardant la filosofia de l'escola perquè no desaparegui mentre fem front a la crisi sanitària.
Seria el cas, per exemple, de l'escola d'educació infantil i primària La Mirada que, amb totes les mesures de seguretat i prevenció requerides per les autoritats sanitàries, encararan amb tan sols cinc alumnes, la recta final del curs. A NacióSantCugat hem parlat amb la directora del centre, Clara Caso, per analitzar com ha estat el procés d'adaptació des de l'inici del confinament, la supervivència dels projectes educatius de les escoles i l'incert futur del curs educatiu que es reprendrà a partir de l'estiu.
- Com han estat aquestes darreres setmanes per a la Mirada?
- Complexes. Ens vam trobar de cop davant d'una situació excepcional que ens va agafar a tots per sorpresa i vam haver d'aprendre a gestionar ràpidament. El primer que vam fer va ser reunir el professorat i planejar plegats com ens organitzaríem per arribar al conjunt dels nostres alumnes.
- Van adaptar els recursos perquè es poguessin fer des del confinament?
- Sí. Des del claustre vam dissenyar una estructura d'activitats totalment voluntàries pels alumnes acompanyada d'un ampli ventall de propostes adaptades segons temàtiques i nivells perquè els alumnes poguessin fer des del confinament. Més endavant, també vam començar a organitzar videoconferències en petits grups d'alumnes amb els seus tutors una vegada a la setmana. Unes trobades virtuals perquè els més petits es veiessin les cares i parlessin entre ells després de tants dies tancats a casa.
Considerem que la millor opció continua sent quedar-se a casa
- Quina valoració en fan?
- Nosaltres en fem una lectura positiva tenint en compte les circumstàncies, ja que ens hem posat tots d'acord i ho hem vist de la mateixa manera des de l'inici. Era important que tinguéssim un mateix fil conductor sobre la línia que havia de seguir el centre durant el període de confinament. Teníem un projecte compartit i cohesionat amb l'objectiu d'arribar als infants de la millor manera possible atenent a una realitat sobtada. Tots, escola i famílies hem hagut d'ajustar sobre la marxa i aprendre a utilitzar noves eines telemàtiques que no coneixíem abans del confinament.
- I les famílies?
- Al principi va costar una mica perquè hi havia alguna família que ens proposava que ens havíem de connectar més vegades a la setmana, però nosaltres no ho veiem ni ho continuem veient clar. Les pantalles tenen limitacions. No pots posar a un nen davant d'un ordinador sol. Sense presencialitat i a nivell virtual és molt difícil captar l'atenció dels infants. A més, en aquestes edats, fer tasques virtuals significa que els pares de la criatura hagin d'estar pendents per acompanyar-los, sabent que molts d'ells estan fent teletreball. No volíem posar-los més feina a sobre. Amb les tasques compartides pels nens del centre i les trobades setmanals, pensem que n'hi ha prou.
- La Mirada està preparada per reobrir les seves portes dilluns vinent amb l'entrada de la fase 2?
- Sí. L'escola està preparada perquè a partir de la documentació que ens va fer arribar el Departament d'Educació per al pla de reobertura tenint en compte les recomanacions de Salut, nosaltres hem dissenyat el nostre propi que està actualment pendent del vistiplau del consell escolar i d'Inspecció. Això sí, nosaltres reobriríem al juny amb només cinc alumnes. A hores d'ara, ja comptem amb totes les mesures necessàries de protecció dictaminades per les autoritats sanitàries per tirar endavant aquesta recta final del curs.
- Cinc?
- Considerem que la millor opció continua sent quedar-se a casa. No obstant, vam fer un escrit a les famílies, explicant que només en aquells casos en les quals els dos progenitors treballessin fora de casa i no s'ho poguessin arreglar per deixar els nens amb algú, tenien oberta la possibilitat de portar els seus fills a l'escola. En aquests casos, s'havia d'omplir un formulari per conèixer la situació de cada cas.
Una opció seria que es mantinguessin els mateixos grups d'infants com és habitual però mantenint un mestre referent per classe
- Ara amb tan sols sis alumnes per tota l'escola serà més fàcil salvaguardar aquestes distàncies de seguretat, però de cara al setembre, des d'Educació ja s'està contemplant l'opció d'inaugurar l'entrada del nou curs amb només 12-13 alumnes per aula. Quina lectura en fan?
- A mi que m'ho expliquin. Ara planificarem un model de funcionament que a finals d'agost o principis de setembre podríem modificar al complet perquè la situació possiblement haurà variat d'aquí a tres mesos vista. En els propers dies, ens faran arribar un pla de reobertura de cara al setembre que cada centre educatiu haurà d'estructurar segons les seves necessitats tenint en compte els paràmetres actuals.
- Quines serien les necessitats més urgents de La Mirada?
- Doncs gràcies a la instal·lació dels nous mòduls, que arribaran justos però arribaran, tindrem més espais dels que teníem fins ara; fet que ens donarà una mica més de marge de maniobra. Tot i això, calculem que encara ens faltarien vuit espais més per poder atendre al total de l'alumnat si es mantenen aquests paràmetres inicials. Per altra banda, pel que fa al professorat, si cada mestre ha d'estar únicament amb un sol grup, també ens faltarien com a mínim sis nous docents a la plantilla.
Plànol de l'ubicació dels nous mòduls Foto: Sergi Baixas
- Quines solucions s'hi podrien trobar?
- Pel que fa als espais, l'Ajuntament ja està buscant quins equipaments públics es podrien habilitar al voltant dels centres educatius per atendre a l'alumnat de les diferents escoles. Jo espero que al final poguem reprendre el curs en una situació mínimament normal perquè no és que sigui un escenari impossible, però sí molt difícil. Una opció seria que es mantinguessin els mateixos grups d'infants com és habitual però mantenint un mestre referent per classe.
606
- També es contempla l'opció de fer un curs mig presencial mig telemàtic. Com ho veuríen?
- En el cas dels més petits, fatal. No estan preparats. En la meva opinió, un infant autosuficient per utilitzar les eines electròniques i ser funcional, ha de ser, mínim, de quart de primària. A més, les famílies tornaran a treballar de cara al setembre; què faran amb els seus fills? Com podran conciliar la seva feina si han de tenir els fills a casa uns dies a la setmana per seguir les classes de forma telemàtica?
- En aquest sentit, quin missatge enviaria a les famílies que veuen amb preocupació i incertesa l'inici del curs vinent?
- El missatge és que confiïn perquè La Mirada farà tot el necessari per aconseguir un pla de reobertura el més adequat possible d'acord amb els requisits que ens marquin les autoritats sanitàries; treballant perquè tothom pugui tornar a l'escola de forma presencial de cara al setembre. La voluntat és tornar de l'estiu sense enviar a fer punyetes el nostre projecte educatiu basat en l'aprenentatge cooperatiu i salvaguardant la filosofia de l'escola perquè no desaparegui mentre fem front a la crisi sanitària.