Una tarifa plana de 20 euros. Aquest serà el nou bitllet de Rodalies a partir del juliol, quan s'acabin les bonificacions pel transport públic que els darrers anys han fet gratuït el servei. En una comissió parlamentària, aquest dimecres el secretari de mobilitat, Manel Nadal, ha confirmat que Catalunya adoptarà aquest model, proposat pel govern espanyol, amb l'objectiu d'implantar un sistema de transport únic per a tot l'Estat. La mesura, similar a l'adoptada per països com Alemanya, vol incrementar la xarxa d'usuaris que fan servir el transport públic a l'hora de poder recaptar més recursos per millorar el servei.
El bitllet costarà 20 euros, tindrà una vigència d'un mes des que es validi i serà unipersonal. El model va ser presentat a finals de gener pel ministre de Transports i Mobilitat, Óscar Puente, per deixar enrere la política de bonificacions aplicada durant els darrers temps. Durant la compareixença a la Comissió de Territori, Nadal ha comentat que les bonificacions "han servit" però alhora estan produint un "efecte complex" . S'està produint un increment de la demanda del servei -entre el 2024 i l'any anterior es van registrar augments del 30% i el 40%- però els recursos per millorar-ne la qualitat són "limitats" i cal augmentar-ho per no anar cap a "un col·lapse permanent".
Nadal ha anunciat que les ATM crearan els seus títols propis que es podran utilitzar per fer viatges a la resta de l'Estat, una qüestió que la Generalitat negociarà amb el govern espanyol. "Això ho acordarem amb l'Estat i que ens el financiï", ha assenyalat Nadal durant la seva compareixença. Les bonificacions a la T-Usual, la T-Jove i els títols per a famílies nombroses i monoparentals també es mantindran. La Generalitat augmentarà la seva aportació en els bitllets bonificats del 20% al 30% a l'ATM, just quan l'Estat rebaixi la seva del 30% al 20%.
Pel secretari de Mobilitat, cal fer una rebaixa "gradual" de les bonificacions al mateix temps que es dona una alternativa als ciutadans, com per exemple una millora dels preus del transport públic després de culminar la integració tarifària aquest 2025 i la integració tecnològica l'any que ve. Durant la seva intervenció, també ha defensat que l'ATM actualitzés almenys l'IPC en les tarifes per aquest any i ha dit que o fer-ho hagués significat una pèrdua de recursos de 30 milions d'euros; i més després de no haver-ho fet durant 4 o 5 anys seguits fins al 2023.