El Govern obrirà el 2025 el debat sobre les bonificacions del transport públic: han de beneficiar tothom?

L'executiu socialista té el compromís de mantenir les rebaixes de preu durant l'any vinent a l'espera de saber què aporta el govern espanyol, però avisa que aquestes ajudes van néixer en un moment "excepcional" i no es poden mantenir "de manera lineal"

Usuaris del metro, en una imatge d'arxiu
Usuaris del metro, en una imatge d'arxiu
10 de desembre de 2024, 14:24

Les bonificacions del transport públic han de beneficiar tothom? I si no poden ser per tots els ciutadans, quins són els que han de gaudir d'un preu més reduït? Aquestes són algunes de les preguntes que voldrà respondre el Govern durant l'any 2025. I és que l'executiu de Salvador Illa vol obrir el debat sobre la continuïtat d'aquestes rebaixes de preu de cara a l'any que ve. L'any 2025 les bonificacions continuaran, però en paral·lel es vol fer una "reflexió" sobre el rumb que han de prendre. Així ho ha explicat la portaveu del Govern, Sílvia Paneque, en la reunió d'aquest dimarts.

L'executiu socialista està a l'espera que el Ministeri de Transport concreti quines bonificacions s'assumiran des del govern espanyol, per tal de definir quina part ha de posar la Generalitat. El compromís, subscrit amb els comuns, és mantenir les bonificacions durant l'any vinent i el Govern -que necessita els vots dels de Jéssica Albiach per als pressupostos- no es mou d'aquí. "El nostre compromís és mantenir les bonificacions de 2025 i complementar allò que es determini des del ministeri per mantenir els mateixos nivells", ha explicat Paneque. Ara bé, al mateix temps també es vol obrir el debat sobre el futur d'aquestes rebaixes de preu. 

"Hi ha un debat a fer sobre quins grups de població hem de bonificar", ha detallat la portaveu. La mesura es va prendre en un "moment d'excepcionalitat" que, segons el Govern, "no es pot mantenir en el temps de manera lineal". Per això caldrà articular una resposta i definir quins sectors han de tenir accés a aquesta rebaixa de preus. Un que sembla clar és el dels joves. "Es vol bonificar els joves, perquè les bonificacions han incrementat l'ús del transport públic en aquest col·lectiu i hem vist que el preu era una limitació", ha detallat Paneque.

Un altre grup susceptible de continuar gaudint d'aquestes bonificacions són els vinculats a la mobilitat laboral, aquells que es mouen per anar a treballar, i el Govern està estudiant com acotar aquest sector. En tot cas, és un debat que s'obrirà de cara a l'any vinent en paral·lel a unes bonificacions que, a falta de concrecions que arribin del Ministeri, continuaran almenys els pròxims 12 mesos com fins ara. "Volem fer una reflexió el 2025 per veure quins sectors hem d'ajudar amb bonificacions per mantenir la democratització del transport públic", ha remarcat Paneque. 

Des del setembre de 2022, arran de la crisi per la inflació, els preus del transport públic estan bonificats. Així, els usuaris paguen només la meitat del preu del bitllet en el cas de la T-Usual -viatges de Metro i Bus il·limitats durant 30 dies- i la T-Jove -viatges il·limitats durant tres mesos per als menors de 30 anys-, i els abonaments de Rodalies i Mitja Distància són gratuïts. El Govern pretén mantenir aquestes rebaixes durant l'any vinent, però falta saber què hi posarà l'Estat. El que passi més endavant ja és una altra cosa.