Els adults espanyols, a la cua dels països de l'OCDE en comprensió lectora

Un informe apunta que un 32% obtenen puntuacions baixes en competències bàsiques, per sobre la mitjana del 26,6%; tampoc hi ha bons resultats en resolució de problemes lògics i numèrics

Els adults espanyols, a la cua de l'OCDE en comprensió lectora.
Els adults espanyols, a la cua de l'OCDE en comprensió lectora. | ACN
Redacció
10 de desembre de 2024, 12:55
Actualitzat: 12:56h

Els adults espanyols es troben per sota la mitjana de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) en comprensió lectora i resolució de problemes lògics i numèrics. Segons un informe publicat aquest dimarts per l'entitat, un de cada tres espanyols (el 32%) van obtenir puntuacions baixes en competències bàsiques, un percentatge que al conjunt de l'OCDE va ser del 26,6%. Espanya, a més, va registrar una de les pitjors puntuacions de la Unió Europea, en línia amb països com Letònia, Hongria o Croàcia. Els únics estats membres que van presentar pitjors xifres van ser Itàlia, Polònia i Portugal.

Les puntuacions més baixes a l'Estat corresponen a la resolució de problemes lògics, un camp on un 35% dels espanyols va obtenir resultats insatisfactoris (la mitjana de l'OCDE va ser del 29%). Segons l'organització, aquest grup d'adults poden solucionar problemes simples amb poques variables que no canvien i poca informació rellevant, tot i que comencen a experimentar dificultats en problemes que requereixen diversos passos o aquells que necessiten que es faci un seguiment de diverses variables.

En la mateixa línia, un 31% dels espanyols suspenen en comprensió lectora, un percentatge que al conjunt de l'OCDE és del 26%. Els que es troben dins aquest grup, segons l'entitat, només són capaços d'entendre textos curts i llistes organitzades quan la informació està clarament indicada, o bé poden trobar informació específica i identificar enllaços rellevants.

Pel que fa a la resolució de problemes numèrics, un 30% dels enquestats a l'Estat va obtenir una puntuació baixa, una xifra més elevada en comparació a la mitjana del 25%. En aquest cas, els individus poden resoldre problemes matemàtics bàsics amb nombres sencers o diners, entendre els decimals i identificar informació en taules. No obstant això, resoldre problemes que inclouen percentatges ja els suposa una dificultat.

Per altra banda, el percentatge d'espanyols que van obtenir les millors puntuacions en cada una d'aquestes categories és inferior a la mitjana. Tan sols un 4% presenta altes capacitats en comprensió lectora quan la mitjana de l'OCDE és del 12%. En el cas dels problemes numèrics, un 6% dels espanyols assoleix les qualificacions més altes (la mitjana és del 14%), mentre que en els problemes lògics el percentatge baixa al 2% (a l'OCDE és del 5%).

Arxivat a