L'informe PISA també detecta que Catalunya se situa a la cua de l'Estat en pensament creatiu

Els desfavorits econòmicament presenten pitjors resultats però amb millor nivell d'equitat que en el conjunt de la UE

Alumnes d'ESO a l'Institut Escola Mediterrani de Tarragona
Alumnes d'ESO a l'Institut Escola Mediterrani de Tarragona | ACN
Redacció
18 de juny del 2024
Actualitzat a les 12:23h

Els resultats en matemàtiques, ciències i comprensió lectora no eren els únics. L'últim estudi PISA també va avaluar el pensament creatiu -generació d'idees diverses, generació d'idees creatives i avaluació i millora de les idees-, i Catalunya també se situa a la cua de l'Estat en aquesta competència.

Espanya obté 32,8 punts, una nota similar a la mitjana de l'OCDE (3,7), per davant de països com Alemanya, França, els Països Baixos o Itàlia, però Catalunya és de les comunitats autònomes amb menys nota (32,2). Només les Illes Balears, les Canàries, el País Basc, Andalusia i Castella-la Manxa -i Ceuta i Melilla, amb resultats fatals- obtenen pitjors notes en competència creativa.

Segons PISA, el 80% dels estudiants espanyol va obtenir com a mínim el nivell de rendimentbàsic (nivell 3 o més). El 25% va obtenir un alt rendiment en pensament creatiu (nivells 5 i 6). D'aquests últims, només un 15% són també els millors en matemàtiques i un 14% en lectura. Els estudiants de l'Estat van obtenir notes més altes en les tasques relacionades amb avaluar i millorar les idees, en comparació amb la resta.

Si es té en compte el nivell socioeconòmic, els estudiants més afavorits tenen un rendiment en pensament creatiu major que els seus companys desafavorits econòmicament. Espanya va obtenir 7,9 punts de diferència a favor de l'alumnat afavorit econòmicament, per sota de la mitjana de l'OCDE, amb 9,5 punts de diferència, i del total de la Unió Europea (UE), amb 10,2 punts. Per tant, hi ha un major nivell d'equitat.

Aquesta mateixa situació es dona pel que fa a l'alumnat migrant, els resultats del qual presenten menys diferències respecte de l'alumnat nadiu a Espanya si es compara amb les mitjanes de l'OCDE i la UE. Per sexe, les dones presenten millors resultats que els homes. En concret, la diferència entre unes i altres és de 2,2 punts, menor que els 2,7 de l'OCDE i 2,6 del total de la UE.

A banda d'avaluar el rendiment en pensament creatiu, els estudiants també van respondre preguntes sobre com perceben la creativitat. A l'estat espanyol, el 86% dels estudiants està d'acord o molt d'acord que es pot ser creatiu en gairebé qualsevol matèria i el 83% està d'acord o molt d'acord amb l'afirmació que fer alguna cosa creativa el satisfà.

Arxivat a