Barcelona té el bitllet de bus més car de l'Estat

Una comparativa de FACUA conclou que Lugo és la ciutat on surt millor viatjar amb aquest tipus de transport públic, concretament per 1,76 euros menys que a la capital catalana

Publicat el 30 de novembre de 2023 a les 22:18
El bitllet d'un sol viatge o senzill de bus urbà costa de mitjana 1,25 euros el 2023 a l'Estat, la qual cosa suposa un 0,8% més que l'any passat. La diferència entre la ciutat més cara (Barcelona, on costa 2,40 euros) i la més barata (Lugo, amb una tarifa de 0,64 euros) és del 275%. Així ho reflecteix la comparativa anual de tarifes d'autobús urbà feta per FACUA-Consumidors en Acció a 57 ciutats espanyoles, entre les quals estan totes les capitals de província, les dues ciutats autònomes, les capitals de comunitats autònomes que no són capitals de província i tres de les ciutats que tenen més població que les capitals de les seves províncies (Gijón, Jerez de la Frontera i Vigo).

L'estudi conclou que viatjar amb un bonobus o un tipus de targeta moneder que permeti el transbord costa de mitjana a Espanya un 45% menys que el 2022, degut fonamentalment a la mesura impulsada pel govern espanyol de finançar el preu dels abonaments i títols multiviatge als serveis de transport públic, una competència autonòmica i local.

[noticiadiari]2/265273[/noticiadiari]
L'anàlisi contempla les tarifes habituals de cada territori, tenint en compte els descomptes aplicats excepcionalment per l'executiu estatal i els respectius ajuntaments i comunitats autònomes fins al 31 de desembre de 2023. Aquesta mesura va entrar en vigor el passat 1 de setembre de 2022 i contempla actualment reduccions del 30 al 50%, on el govern espanyol finança el 30% del descompte a aquelles corporacions que l'augmentin fins al 50%, havent aquestes de finançar el 20% restant.

L'estudi de FACUA mostra que Barcelona i Madrid són les ciutats amb tarifes més cares quan s'utilitza un bonobus o targeta moneder similar amb transbord. En el cas de la ciutat comtal, el preu del viatge és d'1,14 euros, tenint en compte que la Targeta T-Casual de 10 viatges no té bonificació. En la capital madrilenya, el preu del viatge amb transbord es queda en 0,91 euros malgrat la rebaixa del 50% en el preu habitual.

A Barcelona i a Sant Sebastià, aquest títol conviu amb altres nombroses opcions que ofereixen més reduccions de preus per a diferents perfils d'usuari. En aquestes dues capitals el clàssic bo 10 o targeta moneder similar és considerat com a títol de transport per a viatgers poc freqüents. S'intenta fomentar així l'ús del transport públic amb més freqüència i, alhora, desincentivar l'ús del vehicle privat en els desplaçaments dins de la ciutat i zones metropolitanes.

En l'altre extrem, els viatges més barats per a aquesta categoria es troben a Mèrida i Palma de Mallorca, on la bonificació és del 100% i, per tant, són gratuïts. Els segueixen Burgos (0,24 euros), Murcia (0,28 euros), Salamanca (0,29 euros), i Santiago de Compostel·la, Vitòria i Segòvia (totes 0,30 euros). De mitjana, viatjar amb autobús utilitzant un bo o targeta recarregable similar amb transbord (el que ofereixen 50 de les 57 ciutats analitzades) costa enguany 0,43 euros, pels 0,77 euros de 2022 (Un 45,1% menys). De les 50 que tenen aquest tipus de títol de transport, 46 ja han aplicat durant aquest 2023 descomptes, en la seva majoria del 50% (30% del govern espanyol i 20% dels ajuntaments). A Sant Sebastià i Múrcia, aquesta rebaixa del preu habitual arriba fins al 60%.

[plantillavirals]