Aquesta és la ciutat amb més semàfors per habitant

La mitjana és de 720 dispositius de trànsit per habitant

Una persona travessant per l'avinguda Prat de la Riba quan el semàfor per a vehicles està en verd
Una persona travessant per l'avinguda Prat de la Riba quan el semàfor per a vehicles està en verd | Nació
Redacció
12 d'agost de 2024, 13:30

Madrid, amb 3,2 milions d'habitants, i Barcelona, amb 1,6 milions, són les ciutats més poblades de l'estat espanyol, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) del gener del 2022. A primera vista, es podria pensar que aquestes dues grans urbs, amb la seva alta densitat de població i activitat urbana frenètica, serien també les que comptarien amb el nombre més gran de semàfors. Al cap i a la fi, la regulació del trànsit en ciutats tan grans hauria de ser una prioritat per tal de mantenir un flux de vehicles i vianants ordenat i segur.

No obstant això, les dades mostren una realitat sorprenent i contrària a la intuïció. Malgrat que Madrid i Barcelona són les ciutats amb més habitants, no són aquestes les que lideren el rànquing pel que fa al nombre de semàfors instal·lats. La ciutat que té més semàfors a l'estat espanyol és, de fet, València. Aquesta informació pot resultar xocant per a molts, però quan es consideren diversos factors, com la distribució de la ciutat, la seva estructura urbana i les necessitats específiques de regulació del trànsit, aquesta dada comença a tenir més sentit.

València: la ciutat amb més semàfors

València, amb una població de 792.000 habitants, és la tercera ciutat més poblada d'Espanya, per darrere de Madrid i Barcelona. Tot i que el nombre de residents és una tercera part del de Madrid, València compta amb més de 1.100 semàfors repartits per tota la ciutat. Això significa que la capital del País Valencià té un semàfor per cada 720 habitants, una proporció impressionant i que està molt per sobre de les xifres de Madrid i Barcelona.

Comparativa amb Madrid i Barcelona

En contrast, Madrid té una mitjana de 2.700 habitants per cada semàfor, mentre que Barcelona en té un cada 2.000 persones. Aquestes xifres posen de manifest una diferència significativa en la gestió del trànsit i la planificació urbana entre les tres ciutats. Mentre que Madrid i Barcelona han optat per una regulació del trànsit menys intensiva en termes de semàfors, València sembla haver adoptat un model on aquests dispositius són més presents en la vida quotidiana dels seus ciutadans.

Raons per a la densitat de semàfors a València

Diversos factors poden explicar aquesta alta densitat de semàfors a València. En primer lloc, la geografia urbana de València, amb carrers més estrets i una trama urbana més compacta, pot requerir una regulació més estricta per tal de garantir la seguretat tant de vehicles com de vianants. A més, l'enfocament en una mobilitat sostenible, amb un èmfasi en la protecció dels vianants i ciclistes, pot haver impulsat la instal·lació de més semàfors per gestionar de manera més eficient els punts de conflicte en les interseccions.

La presència d'un nombre elevat de semàfors pot tenir diverses implicacions per a la mobilitat urbana i la seguretat dels ciutadans. Per una banda, pot ajudar a reduir els accidents de trànsit, especialment en les zones més concorregudes, ja que els semàfors permeten un control més precís del flux de vehicles i vianants. D'altra banda, un excés de semàfors pot també provocar una circulació més lenta, amb embussos freqüents, que podrien afectar negativament la qualitat de vida dels residents.