La desaparició de les motos aparcades a les voreres de Barcelona no té un calendari, però té un rumb orientatiu. Segons ha explicat la primera tinent d'alcaldia de l'Ajuntament, Laia Bonet, hi ha dues claus que han de permetre alliberar metres quadrats als espais segurs dels vianants: la creació de noves places d'aparcament de motos en calçada i la normalització dels pàrquings soterrats com a opció habitual per deixar la moto. Especialment el segon punt encara s'ha de concretar, però Bonet ha estat clara. "Cal buscar altres solucions d'aparcament que no requereixin superfície, i aquí tenim una gran sort. La ciutat de Barcelona té un gran tresor, que són els pàrquings i que han d'oferir solucions", ha projectat.
La figura dels pàrquings de la capital catalana fa temps que sura com un nou espai rellevant en el futur de la mobilitat urbana, tant pel que fa a què hi guanyi pes l'aparcament de motos com pel que fa a l'entrega de mercaderies. Ara bé, com s'ha de desenvolupar i amb quin horitzó temporal es planteja, això no està clar. De moment, el govern barceloní del PSC es recepta paciència, mentre més d'un centenar d'entitats ja han reclamat en diverses ocasions la fi immediata de la permissivitat pel que fa a l'estacionament a les voreres. Laia Bonet, per contra, remarca que "un canvi de cultura així" demana pedagogia i temps.
Prohibició a escoles i hospitals
Mentrestant, el govern municipal reivindica el camí que s'està avançant en l'alliberament de les voreres a cada vegada més punts de la ciutat. A finals del 2025 es vol arribar a tenir prohibit l'aparcament a 4.372 trams de vorera, uns 1.000 més dels que es van trobar a inicis de mandat.
Aquest dilluns s'ha exemplificat aquest camí amb una trobada amb els mitjans de comunicació davant de l'escola La Llacuna del Poblenou, on s'han instal·lat uns nous senyals que estableixen la prohibició d'aparcar la moto als accessos -i l'entorn- dels centres escolars i dels hospitals de la ciutat. Això, pactat en la darrera reforma de l'ordenança de mobilitat, ara s'ha posat ja en marxa en 29 escoles i 12 hospitals. Es tracta d'una primera tongada. Els pròxims mesos, "per necessitats logístiques", s'anirà estenent la mesura al total de 296 centres educatius i els 29 equipaments hospitalaris detectats a la capital catalana.
El dispositiu consisteix a no permetre aparcar a la zona de la vorera que queda immediatament davant de l'accés a una escola o hospital, però també obre la possibilitat d'indicar una restricció similar al seu voltant. En el cas de l'escola La Llacuna del Poblenou, la indicació afecta al xamflà per on entren cada dia els alumnes, però també a la banda Llobregat del carrer de la Llacuna, on s'ha instal·lat un segon senyal de "prohibit aparcar motos en vorera". Com a contrapart, s'han doblat les places de moto a la calçada del mateix carrer.
Les noves places en calçada, el camí ja en marxa
I és que la intenció que marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) fins al 2030 és fer emergir fins a noves 40.000 places d'aparcament per a motos en calçada, quan ara hi ha poc més de 90.000 espais d'aquesta mena. Per anar enretirant aquests vehicles de la vorera, la prioritat d'acció del govern Collboni és "que les prohibicions vagin acompanyades d'una alternativa d'aparcament". De fet, això ja s'ha anat estenent també des del mandat anterior, quan comuns i socialistes governaven conjuntament. "Des del 2019 fins ara aproximadament s'ha fet créixer el nombre d'aparcament de motos en calçada un 33%. Una de cada tres places que existeixen avui estan creades en els últims sis anys, pràcticament", ha establert Bonet.
Pel que fa a la persecució policial de les infraccions de qui actualment aparca a la vorera quan està prohibit, la representant municipal ha detallat que entre el gener i el febrer s'han posat 717 multes per aquest motiu. Això representa una mitjana d'11 sancions al dia.