Barcelona vol endreçar la circulació: casc obligatori als patinets i menys motos a voreres

La proposta del govern Collboni, que satisfà gran part de les peticions de comuns i ERC s'encamina cap al tràmit final, decep entitats veïnals i per la mobilitat sostenible, que reclamen que els motoristes no puguin aparcar a cap vorera de la ciutat

Un policia atura un conductor de patinet elèctric, en imatge d'arxiu
Un policia atura un conductor de patinet elèctric, en imatge d'arxiu | Hugo Fernández
15 de novembre de 2024, 13:06

Barcelona s'encamina, ara sí, cap a fer obligatori el casc a l'hora de circular amb patinet elèctric. La norma feia gairebé dos anys que estava pendent de confirmar-se, després que es presentés quan encara governava Ada Colau, el mandat passat. Ara, l'executiu liderat per Jaume Collboni vol enllestir aquest mateix novembre l'aprovació definitiva de la modificació de l'ordenança de mobilitat. Això faria que a partir del desembre, sense cap data confirmada, entrés en vigor l'obligació de portar casc entre els conductors de vehicles de mobilitat personal (VMP). Primer hi haurà una campanya informativa, després, però, les multes per no portar la protecció al cap seran d'uns 100 euros, com a infracció lleu, mentre que conduir per una vorera on no està permès costarà fins a 500 euros de sanció, com a comportament molt greu.

La tinent d'alcaldia responsable de l'Àrea de Mobilitat, Laia Bonet, també ha anunciat que s'alliberran les voreres amb dues noves propostes. D'una banda, es prohibirà més fermament la circulació de patinets o bicicletes per aquests punts. Les excepcions que planteja Bonet, però, són la permissivitat amb el pas de bicicletes per la vorera quan l'usuari tingui menys de 12 anys o quan no hi hagi carril bici en aquella via i l'usuari tingui menys de 14 anys o un adult porti un infant en cadireta o remolc. D'altra banda, es planteja que les motos ja no puguin aparcar en voreres "als entorns hospitalaris", com tampoc es pot fer al voltant dels centres educatius.

Tot plegat, però, queda lluny de les peticions que havien fet entitats de veïns (com la Federació d'Associacions Veïnals de Barcelona, la FAVB), per la mobilitat sostenible (com el Bicicleta Club de Catalunya, el BACC) o fins i tot sindicats (CCOO, UGT o el Sindicat de Llogateres): que no es pugui aparcar la moto a cap vorera de la ciutat. La proposta l'han arribat a signar 113 entitats del país. 

Les peticions de l'oposició enmig d'un clima favorable

Un dia abans, els principals socis de l'oposició a qui el govern municipal es dirigeix -comuns i ERC- havien sortit públicament a marcar una postura similar. Totes dues forces mantenien que les converses amb l'executiu socialista s'havien centrat a intentar inclinar el PSC cap a l'esquerra, en la qüestió de la mobilitat. De fet, les dues formacions van destacar, com a petició, la protecció dels conductors de bicicletes per permetre que circulin per les voreres en el cas que tinguin menys de 14 anys o que portin un nen en una cadireta. Entre les propostes plantejades, a més, els comuns també van posar èmfasi en què es prohibeixi aparcar motos a voreres que quedin a prop de CAPs o hospitals, seguint el model que ja es va plantejar al voltant de les escoles. En aquest sentit, la mateixa Bonet ha apuntat a la incorporació de bona part de les peticions. Si bé ha aclarit que ara com ara la prohibició de les motos a les voreres es limitarà a l'entorn dels hospitals, i no d'altres espais sanitaris.

El clima d'entesa porta a què, quan el govern presenti la proposta a comissió municipal la setmana vinent, el seu avenç estigui gairebé garantit. La regidora Janet Sanz (BComú) ja va sostenir que hi votarien a favor. ERC es mou en un terreny similar. Després de gairebé dos anys amb la normativa al calaix, seria estrany un final diferent.

Casc a les bicis i una formació per circular?

Al seu torn, Junts, el principal partit a l'oposició ha trobat massa freda la regulació proposada i considera que s'ha perdut l'oportunitat d'anar més enllà del que ja demanava la Direcció General de Trànsit (DGT) a totes les ciutats. "El problema d'aquesta normativa, que segurament s'acabarà aprovant amb el tripartit, és que quan hagi quedat aprovada sortirem a caminar per Barcelona i no haurà canviat res", ha expressat la regidora juntaire Francina Vila. Al seu parer, s'hauria d'haver aprofitat aquest moviment polític per fer obligatori el casc també a les bicicletes.

A banda, també s'hauria d'obligar tant als conductors de patinets elèctrics com els de bicis a fer una formació prèvia en matèria de circulació viària, una mena de preparació com quan algú aspira a treure's el carnet de conduir. Així es protegiria més els vianants, insisteix Junts. Un primer pas seria fer-ho amb els socis del Bicing, asseguren des de la formació que lidera Jordi Martí.