Els conductors d'autobús busquen la jubilació als 60 anys: vaga i protestes

Treballadors de TMB, Tugsal i Moventis es manifesten i amenacen d'iniciar una vaga general a partir del 23 de desembre si no hi ha avenços davant la seva demanda laboral

La manifestació de conductors a la plaça Ildefons Cerdà de Barcelona
La manifestació de conductors a la plaça Ildefons Cerdà de Barcelona | Europa Press / David Oller
28 d'octubre de 2024, 11:00
Actualitzat: 14:48h

Els conductors d'autobusos de Barcelona han baixat del vehicle que acostumen a conduir i han decidit marxar a peu com a símbol de protesta. Han començat una vaga de 24 hores que s'estendrà a altres dies de novembre i desembre, com a part d'una convocatòria estatal encapçalada per CCOO i UGT. A la capital catalana, la trobada ha estat a la plaça d'Ildefons Cerdà, al límit amb l'Hospitalet de Llobregat i ha posat direcció a la patronal de Foment del Treball. 

La principal reclamació dels conductors del transport de passatgers és abaixar l'edat de jubilació fins als 60 anys. Aquest és el nucli d'una mobilització que recorre l'Estat i que ha implicat que a Barcelona s'hagin dictat uns serveis mínims del 40% en hora punta —fet que ja ha comportat cues destacades en els principals eixos de mobilitat en bus— i d'un 20% durant la resta de la jornada. A la crida laboral s'hi han afegit tant treballadors de Transports Metropolitans de Barcelona —amb una posició unànime del comitè d'empresa- com els de companyies com Tugsal o Moventis.

La protesta de conductors d'autobusos que s'ha iniciat a la plaça Ildefons Cerdà i ha començat a recórrer la Gran Via de les Corts Catalanes s'ha intentat ordenar i aplegar forces a l'altura de plaça Espanya, on han col·lapsat el trànsit. Milers de treballadors de diverses companyies, i que integren sindicats com CCOO, UGT, CGT i Usoc, marxen per Barcelona amb un objectiu clar. Així, no hi ha gaires proclames, pancartes, ni càntics durant la marxa, però sí que expressen amb claredat el contingut de la seva protesta, en els pocs moments que s'alça la veu de manera col·lectiva.

El clam més reivindicat des de la capçalera, al seu pas per la plaça Espanya, ha estat: "Govern, cabró, volem la jubilació". Si això no passa, els manifestants asseguren que seguiran fent vagues diàries. Això està previst per als 11, 28 i 29 de novembre, així com per al 5, 9 i 23 de desembre. A partir d'aquesta darrera data, si no hi ha moviments, es començaria una aturada laboral permanent.

En conversa amb Nació, el responsable de negociació col·lectiva de CCOO, Lluís Mojal, ha defensat que "després de la posada en escena d'avui, el govern espanyol, la resta d'administracions i els sindicats han de trobar un camí de diàleg", després de recordar que la demanda social s'ha estat intentant negociar des del 2011. En el mateix sentit, també ha definit els moments que justificarien el canvi per escurçar els anys de dedicació a la conducció d'autobusos. "S'ha d'abordar perquè hi ha una manca de reflexos, que no són el mateix amb 60 anys, mentre tenim una responsabilitat important perquè tenim un volum de gent molt gran al nostre càrrec. I també solucionaria el nivell d'absentisme que hi ha a les empreses, que es dispara a partir dels 50 anys, quan està demostrat que la gent arriba en unes condicions de salut que no són els millors: problemes d'esquena, circulatoris, ictus i altres afectacions per fer, durant molts anys, una activitat que no et permet fer canvis de postura al llarg de moltes hores", exposa Mojal.

Arxivat a