Dutxes curtes i menys calefacció: així es prepara Europa per si Putin talla el gas a la tardor
Els estats de la UE activen restriccions per limitar el consum energètic de cara als mesos de més fred, per reduir la dependència russa en plena guerra
- Dani Redondo va morir d'un accident de trànsit. -
- ND
ARA A PORTADA
-
Romero manté que no retirarà els pressupostos, però ERC assegura que ho negocien per evitar una derrota Bernat Surroca Albet
-
-
-
Font no llança la tovallola per presidir el Barça: «La vida ens oferirà una altra oportunitat» Neus Climent
-
Les obres de l'R2 se sumen als talls de línies vuit setmanes després de l'accident de Gelida Arnau Urgell i Vidal
Publicat el
21 d’agost de 2022 a
les 16:00
Actualitzat el
25 d’agost de 2022 a les
14:01
S'acosta l'hivern i Europa se sap en una posició delicada. La guerra a Ucraïna s'allarga i les conseqüències són diverses, des de la inflació -no provocada exclusivament pel conflicte, però sí agreujada per la invasió- fins a la crisi energètica que amenaça el continent europeu. A poques setmanes que en alguns països, especialment del nord d'Europa, comenci a fer fred, la Unió Europea es prepara per entomar una tardor complexa amb l'amenaça de Vladímir Putin de tancar l'aixeta del gas. Els països ja han començat a anunciar i aplicar mesures per estalviar energia, que passen sobretot per limitacions dels aires condicionats i calefaccions i per reduir el consum de llum, fins i tot amb recomanacions de no deixar endollats els carregadors de mòbil o abreujar l'estona de la dutxa.
La guerra va permetre a la Unió Europea recuperar la unitat dels seus membres a l'hora de donar-hi resposta, i també va reforçar la posició de l'OTAN al continent, com va quedar palès en la cimera que es va fer a Madrid. Però el conflicte no acaba, la resolució negociada és llunyana, i en qüestions com la resposta a la crisi de l'energia s'han tornat a fer evidents les diferències, especialment entre nord i sud. El primer pla de Brussel·les, que demanava una reducció del 15% del consum de gas als estats membres, va comptar amb el rebuig frontal d'Espanya i altres països del sud. La nova proposta, que contempla excepcions en l'estalvi energètic, ha permès recuperar una fràgil unitat per afrontar l'hivern.
L'objectiu és evitar un desabastiment de gas de cara als propers mesos. Això és especialment important en aquells països on fa més fred i que, en alguns casos, són molt dependents del gas rus. Mentrestant, Espanya ha anunciat les seves mesures i el Congrés celebrarà dijous vinent un ple extraordinari per convalidar el decret del govern de Pedro Sánchez. El Govern, crític amb la resposta de l'executiu espanyol, avisa que es pot generar inseguretat jurídica i que les restriccions anunciades són difícils d'aplicar immediatament. Amb tot, la Generalitat analitzarà amb els sectors implicats quina és la millor manera de donar-hi compliment.
Et pot interessar
-
Societat
Un de cada cinc residents a l'àrea de Barcelona es troba en risc de pobresa
-
Societat
Tot passa a l'escola
-
Societat Som Habitatge alerta que la regulació del lloguer de temporada té articles inconstitucionals
-
Societat
Bon Preu busca 650 treballadors per als seus supermercats
-
Societat
El front educatiu es complica: l'acord minoritari es converteix en l'única certesa en plenes protestes
-
Societat
La placa dedicada al creador de l'estelada reapareix a Wallapop després de vuit anys
