Encara que la sardina fresca es pot trobar a les peixateries tot l'any, és entre els mesos de juliol i novembre quan són més abundants i amb millors qualitats alimentàries, tot i que també existeix la versió en llauna, més còmode, assequible i fàcil de preparar.
Es tracta d'un peix blau amb grans quantitats de vitamines B12, A i D, fòsfor o taurina, a més d'omega-3 –un gran protector del sistema cardiovascular- i calci, entre altres. Possiblement per tots aquests beneficis i nutrients, una investigació liderada per l'Hospital Clínic de Barcelona ha introduït a la dieta de pacients majors de 65 anys amb prediabetis, dues llaunes de sardines en oli d'oliva a la setmana.
A través de monitorar un grup de persones que han seguit aquesta pauta dietètica i un altre que no, els resultats de l'estudi han confirmat que la ingesta d'aquest peix blau protegeix als primers de desenvolupar la malaltia. La investigació partia de la base que els pacients havien de menjar 200 grans setmanals de sardines envasades en llauna, descobrint l'efecte inhibidor de la diabetis d'aquest producte així com altres beneficis a partir de la seva ingesta com l'augment dels indicadors de colesterol bo (HDL) o la disminució de triglicèrids i la pressió arterial, entre altres paràmetres.
Ara bé, és bo menjar-les enllaunades? Normalment, estan envasades amb alumini, permetent mantenir una part important dels nutrients, però també hi ha el risc que les llaunes estiguin revestides d'altres materials perjudicials per a la salut com el bisfenol A, una substància que pot augmentar el risc de patir patologies com la disfunció sexual.
[plantillavirals]
El benefici desconegut de menjar sardines a partir dels 65 anys
Societat
Un estudi liderat per l'Hospital Clínic de Barcelona ha introduït aquest peix blau a la dieta de pacients amb prediabetis descobrint-ne un efecte inhibidor
- Tres sardines, en una imatge d'arxiu -
- Unsplash / Ben Wicks
- Sardines -
- ACN
ARA A PORTADA
-
Política Snooker | Els debats que ens mereixem Ferran Casas i Manresa | Pep Martí i Vallverdú | Neus Climent
-
-
Política «Estem disposats a assumir responsabilitats perquè ni la dreta ni Collboni governin» Lluís Girona Boffi
-
-
Internacional «Hi ha pensadors d'extrema dreta que somien en crear una nova espècie amb la IA» Pep Martí i Vallverdú
Publicat el
09 de desembre de 2023 a
les 18:57
Et pot interessar
-
Societat
La botiga de parallamps més antiga del món al cor del Raval
-
Societat
La terapeuta de Jonathan Andic va demanar identificar els «punts perillosos» de la ruta a Collbató
-
Societat
Pressió de Plataforma per la Llengua a Itàlia pel català a Europa
-
Societat
Nova jornada de vaga a les biblioteques de Barcelona
-
Societat
Renfe inicia les obres de millora de l’estació de Fabra i Puig amb una inversió de 382.000 euros
-
Societat
La síndica impulsa un acord de país amb 35 mesures per acabar amb el sensellarisme el 2035
