Els trastorns de conducta en menors augmenten amb la crisi

Un estudi de l'Hospital Sant Joan de Déu realitza una enquesta a pares, professors, pediatres i professionals de la salut mental per intentar detectar noves necessitats en aquest àmbit | Individualisme, necessitat de recompensa immediata o poca tolerància al malestar, nous comportaments

Publicat el 27 de gener de 2016 a les 19:36
La crisi econòmica també ha tingut un impacte en el comportament dels nens i adolescents. En els últims anys s'ha detectat un augment significatiu en els diagnòstics de trastorns de conductes en menors. Aquesta conclusió és a la que ha arribat un informe de l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona, en col·laboració amb els Laboratoris Ordesa.

Aquest fet, segons el text que s'ha presentat aquest dimecres, pot estar provocat per l'augment de les famílies amb problemes econòmics i els canvis socials viscuts en aquests últims anys.

El document s'ha elaborat a partir de les dades recollides en una enquesta realitzada entre pares, professors, pediatres i professionals de la salut mental de tot el territori espanyol, per intentar detectar noves necessitats, millorar la prevenció, la detecció precoç i proposar recomanacions per millorar com abordar els problemes de conducta.

Així, la gran majoria dels professionals enquestats per a l'informe afirma haver detectat un augment en les demandes per problemes de conducta (96% en pediatres), convertint-se en la principal causa de consulta sobre salut mental, segons afirmen psicòlegs i psiquiatres.

Més enllà de la situació econòmica, els canvis experimentats en la societat respecte les estructures familiars en els últims anys, al costat de l'auge de valors com l'individualisme, la necessitat de recompensa immediata o la poca tolerància al malestar, han comportat un augment dels trastorns de comportament que afecten a l'entorn del menor.

Per la seva part, un 60 per cent dels pares preguntats per aquest informe van afirmar que els seus fills manifestaven algun trastorn de comportament, que en la majoria dels casos (22%) es traduïa en problemes d'aprenentatge. Pediatres i professors, per la seva banda, destacaven un major nombre de casos de símptomes de trastorn negativista desafiant, trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH) o trastorn disocial.

Davant d'aquesta situació, la majoria dels grups participants en aquest estudi van reclamar un augment dels recursos, millorar la coordinació entre els diferents professionals implicats i proporcionar més formació sobre els problemes de conducta i els recursos o estratègies existents per abordar-los.

Com reaccionen els pares davant la situació

A més, l'estudi mostra que la majoria dels pares, davant d'un possible trastorn de conducta en els seus fills decideix anar al pediatra o metge de família o van directament a un psicòleg. En canvi, en la meitat dels casos (49,2%) la família ni tan sols comunica el problema a l'escola.

Una dada que mostra la necessitat de millorar la relació entre els pares i l'escola, espai on també es detecta un important percentatge de casos (46,3%).

Els diferents professionals que han reflectit la seva opinió en aquest informe també incideixen en la importància de la intervenció precoç. En l'àmbit escolar, el 99 per cent dels casos detectats s'intentin resoldre des de l'aula. Els professors coincideixen que la millor manera d'actuar és de forma immediata i asseguren que en un 50 per cent dels casos, la intervenció és bastant ràpida.

En l'àmbit educatiu, el 90% dels professors asseguren que existeixen bons recursos però insuficients, i denuncien que a més han disminuït en els últims anys. Els pares també consideren necessari incrementar els recursos assistencials per tractar els problemes de comportament.

Per la seva banda, els pediatres valoren positivament les estratègies terapèutiques existents però consideren que des dels recursos escolars i els serveis socials es realitza una feina insuficient.