El govern espanyol prepara una denúncia contra Ouigo

Puente precisa que el cas no es presentarà davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, sinó que s'optaria per instàncies superiors com la Comissió Europea

Imatge d'un tren Ouigo a l'estació de Sants de Barcelona.
Imatge d'un tren Ouigo a l'estació de Sants de Barcelona. | Marta Vidal/ACN
Redacció
27 de juny del 2024

El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha anunciat aquest dijous que prepara una denúncia contra Ouigo davant la Comissió Europea per pràctiques anticompetitives en el marc de la liberalització de l'alta velocitat que es va posar en marxa a finals del 2020. Puente ha precisat que la denúncia no es presentaria davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) sinó que s'optaria per instàncies superiors com la Comissió Europea.

"Volem anar a la CE i que es pronunciï", ha dit en una entrevista a Onda Cero. Aquesta primavera, Puente va demanar "responsabilitat" a la filial espanyola d'SNCF pel seu model de negoci i va acusar la companyia de "dúmping de preus". El ministre va fer extensives les seves crítiques a l'operador hispanoitalià Iryo i va lamentar que les pràctiques de les dues operadores "arrosseguen" Renfe a tenir "mals resultats".

En aquest sentit, va comentar que tant les empreses d'origen francès com italià "estan perdent una quantitat de diners tremenda". Així mateix, Puente també va criticar la "falta de reciprocitat" amb el país gal per dificultar l'entrada de Renfe al seu mercat.

Els consumidors, beneficiats de la competència entre companyies

La liberalització del transport ferroviari de viatgers des del 2019, que va comportar l'entrada de noves companyies competidores de Renfe, va suposar un impacte positiu de 578 milions d'euros durant l'any passat, segons un informe de la CNMC. L'organisme calcula que els principals beneficiaris de la liberalització van ser els consumidors, ja que 343 milions d'euros van correspondre al benefici de poder viatjar més i més barat gràcies a la competència entre companyies. També en va sortir beneficada Adif-Alta Velocitat, que va veure com la recaptació en concepte de cànon va pujar en 148 milions d'euros, un 52% més que el 2019.

La resta, 87 milions, va correspondre a les companyies ferroviàries, que van veure augmentats els seus ingressos en comparació a Renfe, quan operava en solitari. No obstant això, la CNMC puntualitza que els ingressos conjunts dels tres operadors -que operen sota les marques AVE, AVLO, Iryo i Ouigo- no van ser ni un 10% als ingressos de Renfe el 2019 tot i que els serveis van augmentar un 60%.

Durant l'any passat, un 42% dels usuaris dels serveis comercials van poder escollir entre Renfe, Ouigo i Iryo i el 19% va poder escollir entre dos. Per al 33% restant, en canvi, només va tenir l'opció de Renfe (un 10% en alta velocitat i el 23% en llarga distància convencional).

Arxivat a