"Fixesa ja", aquest ha estat el clam dels interins perquè el Govern els converteixi en fixes. Unes 250 persones s’han concentrat aquest dissabte al migdia a la plaça de Sant Jaume de Barcelona, davant el Palau de la Generalitat per demanar el compliment de la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), que avala convertir els treballadors interins en indefinits —sense considerar-los funcionaris. La Plataforma d’Afectats per la Funció Pública calcula que hi pot haver uns 100.000 interins a Catalunya que han encadenat contractes durant anys.
El president de la Plataforma d’Afectats per la Funció Pública, Jordi Cerdà, ha explicat que han sortit al carrer per demanar “voluntat política a l’Estat i a la Generalitat perquè donin compliment administratiu al mandat del TJUE” i que els interins no hagin de “col·lapsar els tribunals”. En aquest sentit, Cerdà adverteix que estan parlant de desenes de milers d’eventuals demandes que també tindrien un “cost enorme per a les arques públiques en salaris de tramitacions o indemnitzacions” i insisteix que la via no ha de ser la judicial, com van demanar des de la plataforma aquest divendres.
Durant la protesta s'han repetit consignes com “Cap interina al carrer” i s'han desplegat pancartes com ara “Generalitat, compleix, Europa t’ho exigeix”. En aquest sentit, Cerdà ha assenyalat que estan "absolutament convençuts" que tard o d’hora el legislador donarà respostes a les seves demandes: "No podrà prevaricar. Europa ja ha sentenciat i ara toca moure fitxa a Espanya i a Catalunya per donar-hi compliment”, ha reblat.
La concentració s'ha impulsat a través de la Plataforma d’Afectats per la Funció Pública, que es va constituir fa dos mesos i a la qual s'han adherit unes 2.000 persones, juntament amb la plataforma de docents PINDOC i diversos sindicats, com CGT, CSIF, COS i CNT. En el manifest que han llegit, els interins demanen l’“estabilització immediata de totes les persones en abús de temporalitat, incloses les cessades en el procés d’estabilització” i per això insten el Govern a impulsar un decret llei que reculli la resolució del TJUE en què avala que els interins puguin passar a tenir un contracte fix sense passar per unes oposicions, com a mesura per sancionar l’abús de contractes temporals a l’Estat.
També reclamen que la Funció Pública catalana garanteixi un desplegament real de la carrera professional, amb la previsió de convocatòries de concursos i promocions internes que corresponguin a un “model actualitzat al segle XXI”. Els interins assenyalen diverses “injustícies” del procés d’estabilització derivat de la llei del 2021, com que el nombre de places fos inferior al de professionals en situació d’abús de temporalitat, de manera que “persones amb una trajectòria impecable i altament qualificada han estat destituïdes”.