La protesta s'ha iniciat a les 12 de la nit i arriba després que dijous l'assemblea de treballadors rebutgés la proposta presentada per la direcció de Trablisa, l'empresa concessionària del servei, per aturar la vaga. Es calcula que aquesta aturada afectarà avui un total de 185.000 passatgers.
ÚLTIMA HORA Continuen les aglomeracions a l'aeroport del Prat però els controls de seguretat avancen amb fluïdesa; informa @jserracarne des de l'aeroport https://t.co/L5vNs2eRpS pic.twitter.com/CLiCn8psbo
— NacióDigital (@naciodigital) August 9, 2019
Els treballadors van secundar la vaga per una majoria aclaparadora: a la votació de l'assemblea 175 van votar a favor de l'aturada (en contra de la proposta de l'empresa) i dos s'hi van oposar. La participació va ser baixa, del 35%, perquè molts dels treballadors estan de vacances o de baixa, i molestos perquè consideren "impresentable" la proposta de l'empresa. Abans d'ahir al migdia, després de la reunió entre el comitè de vaga i els representants de Trablisa, ja va quedar clar que les dues posicions estaven allunyades i les parts ja admetien que la vaga era més que probable.ÚLTIMA HORA Cues a la zona dels controls de seguretat de la terminal 1 de l'aeroport del Prat. Comença a haver-hi aglomeracions, però els controls es fan amb normalitat i sense cap incident; informa @jserracarne des de l'aeroport https://t.co/L5vNs2eRpS pic.twitter.com/n1eJoBbi4g
— NacióDigital (@naciodigital) August 9, 2019
Serveis mínims del 90%
El govern espanyol considera que la vaga afecta un sector clau i ha decretat uns serveis mínims del 90% amb l'objectiu de garantir el funcionament dels serveis "essencials" de vigilància. "Davant la incidència, abast i durada de la vaga convocada, és precís delimitar els serveis essencials", diu la resolució. Recorda també que l'aturada es produeix a l'estiu, quan el nombre d'usuaris a l'aeroport és més elevat, i que els retards o cancel·lacions de vols provocaran "pèrdues econòmiques considerables i una publicitat negativa per a les companyies, l'aeroport i Barcelona".

Primeres cues a la terminal 1 de l'aeroport, a primera hora del matí Foto: Joan Serra Carné
Els vigilants de seguretat consideren "abusius" i "discriminatoris" aquests serveis mínims, i han avisat que no hi ha prou personal disponible a la plantilla per tal d'arribar a aquest 90%. Recorden, a banda, que per aquestes dates hi ha empleats que estan de vacances, sumats als que es troben de baixa. Tot i així, des del comitè de vaga han dit que "compliran la llei" i que "intentaran" cobrir uns serveis mínims que ells reclamaven que fossin dels 50%.
Si finalment es compleixen, no està previst que hi hagi afectacions rellevants per als usuaris, més enllà d'aglomeracions puntuals. De tota manera, l'Aeroport del Prat ha recomanat arribar-hi amb tres o quatre hores d'antelació.
Què demanen els treballadors?
Els vigilants de seguretat reclamen més paritat en els llocs de feina i rotacions de plantilla per repartir la càrrega de feina. A més, demanen un increment salarial d'un euro per cada hora i una plaça d'aparcament gratuïta a l'aeroport durant la jornada laboral. Fins ara, l'empresa ha rebutjat totes les propostes dels treballadors i només s'ha compromès a pagar els plusos dels sous dins la nòmina dels mesos pertinents a partir de l'octubre i a revisar la paritat en la contractació.
A la sortida de la reunió, Trablisa va lamentar que el comitè de vaga "s'enroqués" en la qüestió econòmica, sense valorar els "esforços" de l'empresa per arribar a un acord. Segons els treballadors, la companyia no ha inclòs en cap de les propostes les demandes de cobrar un euro més per hora ni tenir una plaça d'aparcament gratuït a l'aeroport.
El precedent de 2017
Trablisa és l'empresa que va substituir Eulen després de la vaga de l'estiu de 2017. Aquell any, el vigilants de seguretat van fer una vaga similar i el caos i les aglomeracions van ser la tònica dominant a l'aeroport del Prat. El conflicte es va resoldre amb la Guàrdia Civil fent les tasques dels treballadors de seguretat i un laude d'obligat compliment que encara està en vigor però que, segons els treballadors, l'empresa adjudicatària no compleix. El 2017, els serveis mínims també van ser del 90%.