Es tractava d'un tren especial, no comercial, en què viatjaven les autoritats, entre elles el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, el president del País Valencià, Ximo Puig i el ministre de Foment, Íñigo de la Serna. Com que no transportava viatgers, l'AVE inaugural s'ha aturat per deixar pas a dos trens de rodalies afectats pels retards, segons han explicat fonts de Renfe. Es pot veure al vídeo.
L'AVE entre València i Castelló començarà a operar aquest dimarts amb polèmica: farà els dos recorreguts diaris previstos en 42 i 50 minuts respectivament, segons la informació que apareix al web de compra de bitllets de Renfe. Amb denominació AVE a l'hora de fer la compra tan sols hi ha dues connexions diàries entre les dues ciutats valencianes, una amb sortida 11:30 i arribada a les 12:12 hores i una altra que surt a les 21:35 i arriba a les 22:25 hores. El mateix recorregut entre València i Castelló en Euromed té fins a sis connexions diàries, efectuant el trajecte en 38 minuts. Alguns dels trens Talgo diaris també realitzen el mateix recorregut en temps de 37 i 43 minuts.Ens acaba d'avançar un rodalies pic.twitter.com/wJjMtRw65W
— Salvador Enguix (@Senguix) 22 de gener de 2018
Fonts de Renfe consultades han assenyalat que el nom comercial d'AVE es manté perquè la línia és Madrid-Castelló, amb parada a València, i que la velocitat entre les dos ciutats valencianes no pot ser la màxima que pot assolir un tren d'alta velocitat sinó similar a la dels Euromed. Les mateixes fonts han remarcat que la reducció del trajecte entre Madrid i Castelló és de 37 minuts en relació amb la connexió anterior, que es feia amb trens del model Alvia.
La causa de la velocitat inferior és que els trens circulen per un tercer fil d'ample internacional, que només s'ha instal·lat en una de les dues vies, i no per una altre carril específic per a l'AVE, segons que han explicat fonts d'ADIF. Així mateix, aquestes fonts han indicat que la distància entre les dues ciutats, 64 quilòmetres, impedeix que els combois pugui assolir velocitats màximes de 300 quilòmetres per hora.
El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va qualificar fa uns dies la posada en marxa de l'AVE en aquest tram de "nova fita en el desenvolupament del corredor mediterrani". També va destacar la "nova aposta" del govern espanyol per aquesta infraestructura i la reducció del temps de viatge, que generarà beneficis "importants" per als usuaris i per al "desenvolupament econòmic i turístic de la regió". El servei arriba 11 anys després de la primera data que va donar el Ministeri de Foment.
Tot i les dificultats en la inauguració, Rajoy ha tret pit de la infraestructura. El president espanyol ha publicat un tuit en el qual qualifica el tram d'AVE com una "nova fita del corredor mediterrani".
El AVE a Castellón es un nuevo hito del #CorredorMediterráneo, un proyecto de Estado y una prioridad política, económica y social de mi Gobierno; conectará los principales nodos logísticos y centros de producción del litoral. #ConectadosalFuturo pic.twitter.com/hVblYfCaq7
— Mariano Rajoy Brey (@marianorajoy) 22 de enero de 2018