Les dones catalanes tenen l'esperança de vida més alta d'Europa amb 86 anys de mitjana, per davant d'Islàndia, amb 85,5 anys, segons ha explicat aquest dimarts en roda de premsa el conseller de Salut de la Generalitat, Boi Ruiz, en el context dels resultats de l'Enquesta de Salut de Catalunya (Esca), amb dades del 2014.
En canvi, els homes catalans ocupen el tercer lloc europeu, amb 80,3 anys d'esperança de vida, per darrere d'Islàndia i Suïssa, i en termes generals, la població també ocupa el tercer lloc, amb una mitjana de 83,2 anys: "Hem d'estar molt orgullosos d'aquestes xifres perquè ens situen en el lideratge malgrat no ser el país més ric".
L'Esca, feta amb preguntes a 4.788 catalans, també revela que la satisfacció amb els serveis utilitzats amb més freqüència en l'últim any ha estat del 91,4% de la població general, el 97,6% en relació amb els serveis privats i el 90% els públics, quatre punts més que fa quatre anys. A més, el 80% dels catalans valora positivament el seu estat de salut, tot i que el 31% presenta problemes de dolor o malestar, el 18,2% d'ansietat o depressió i el 13,6% per caminar: "En tots aquests casos, l'afectació és més entre les dones".
Només el 10,8% de la població segueix la recomanació de consumir diàriament cinc racions de fruita i verdura, i el 43,4% esmorza dues vegades, un hàbit saludable que es perd a mesura que els catalans van complint anys.
Classe baixa i alta
Les dades destaquen que el 5,8% dels catalans de classe alta de més de 15 anys té risc de patir un trastorn mental, una xifra que ascendeix al 9,1% en el cas dels de classe mitjana i al 10% en els de classe baixa, el que configura una mitja general del 8,5%.
Un altre dels problemes de salut a Catalunya amb diferències entre classes socials és el de l'excés de pes: el 40,2% dels de classe alta tenen sobrepès i obesitat, mentre que en els de classe baixa la xifra ascendeix al 57,3% de la població.
Així mateix, Ruiz ha admès que "el sedentarisme i l'excés de pes són un dels punts a millorar a Catalunya", tenint en compte que, en termes generals, el 22,2% de la població té hàbits sedentaris i el 48,1% pateix obesitat o sobrepès.
Les catalanes tenen l'esperança de vida més alta d'Europa, amb 86 anys
Els homes de Catalunya aspiren a viure 80,3 anys
ARA A PORTADA
Publicat el 07 d’abril de 2015 a les 20:00
Et pot interessar
-
Societat Més de 20 quilòmetres de retenció a l'AP-7 per accidents
-
Societat La Generalitat incentiva amb un plus l’ús del català als jutjats
-
Societat Prohibit el bany en tres platges catalanes per la qualitat de l'aigua
-
Societat Catalanofòbia en un bar de Barcelona: «Res de català, no m'agrada»
-
Societat Jordi Puigdevall, prior de Montserrat: «La visita dels reis va crear tensió, però la nostra màxima és acollir tothom»
-
Societat Quins són els impostos que generen més frau fiscal?