
La immensa majoria dels 300 evacuats pel desbordament del riu Garona no dormiran aquesta nit a casa seva, sinó que hauran d'esperar com a mínim fins a demà als llocs on han estat reubicats, ja que les tasques d'inspecció de bombers i tècnics municipals per certificar que l'estructura dels seus habitatges es preveu lenta. Situació a la qual cal afegir que les poblacions de Bossost i Les continuen incomunicades per carretera. De fet, el subdirector de Protecció Civil, Sergio Delgado, ha alertat que tot just ara, un cop passada la riuada, es començaran ha valorar els danys, i com a molt aviat, els desplaçats podran començar a tornar "a partir de demà".
Des de la conselleria es confia que es podrà restablir el subministrament d'aigua a Viella aquest dijous al matí,ja que només queden 64 abonats sense llum i gairebé tots els ciutadans han recuperat el servei de gas. Per als 179 evacuats d'Arties, allotjats a un hotel, un helicòpter dels Bombers ha descarregat un palet d'ampolles d'aigua.
El procés de tornada dels evacuats està dividit en tres fases. Durant la primera els especialistes dels Bombers de la Generalitat inspeccionaran el terreny i la casa i certificaran que no hi ha perill d'esfondrament. Després els tècnics municipals comprovaran amb més detall les estructures de les finques per veure l'estat en què han quedat després de la riuada. En darrer terme, les persones tornaran a casa seva.
Més bones perspectives tenen els equips que treballen en la reparació de l'emergència pel què fa a l'aigua de Viella. "Confiem en poder restablir el subministrament demà al matí", ha avançat Delgado. La xarxa no està tan malmesa i el dipòsit podria tornar a estar en funcionament aquest dijous.
Les carreteres N-141, entre Bossòst i la frontera, la N-230, entre Viella i la frontera, i la C-28, entre Garòs i Gessa, continuen tallades, de tal manera que no es pot accedir per carretera a les poblacions de Bossòst i Les. El túnel de Viella també segueix tancat per als vehicles pesats.
La totalitat dels clients de telefonia fixa i els de telefonia mòbil, més pendents de les afectacions d'algunes estacions, tenen el seu servei restablert.
Només els ciutadans de cinc carrers de Viella continuen sense gas i ja queden tan sols 64 abonats sense llum. Protecció Civil dóna ja per normalitzada la situació perquè aquests darrers abonats recuperaran els serveis aviat.
Xarxa d'aigua destrossada a Arties
Els problemes més greus es concentren a la xarxa de subministrament d'aigua d'Arties i Salardú. La riuada l'ha destrossat. Els 179 evacuats de la primera població, quasi tots els seus residents permanents, dormiran aquesta nit a l'hotel on han estat allotjats.
Protecció Civil ha instal·lat un dipòsit de 13.000 litres d'aigua i un helicòpter dels Bombers ha descarregat al poble un palet amb ampolles d'aigua per beure. El restabliment d'aquesta localitat serà més lent.
Protecció Civil ha activat un equip de psicòlegs per donar assistència a les persones evacuades que els requereixin. Especialment vulnerables en aquestes hores són aquells que hagin pogut perdre la seva casa. Encara es desconeix, però, quantes llars han quedat afectades.