Eudald Roca, batlle de la Secuita, en declaracions a NacióDigital, ha dit que ja no poden permetre que passi ni un dia més sense que es compleixi l'acord i per aquest motiu van traslladar a Adif que si abans del 15 de juny no s'ha arribat a una entesa entre les dues parts, es podrien arribar a tancar els serveis de cafeteria, de lloguer de cotxes i de pàrquing, de l'estació de l'AVE. Aquesta mesura, a la qual espera no arribar, és fruit d'una situació força sorprenent.
Cal una modificació de l'ús dels sòls
Segons l'alcalde, cal una regularització -modificació- de l'ús dels sòls on està construïda l'estació d'alta velocitat -emparada per la llei d'estructures ferroviàries-. Roca ha afirmat que el sòl està classificat com a rústic i, per tant, no es pot desenvolupar cap tipus d'activitat que sigui diferent de la relacionada amb el món de l'agricultura, a excepció de les pròpiament relacionades amb l'activitat ferroviària. En aquest cas, la cafeteria i el pàrquing, entre altres, es veurien afectats.
El batlle destaca que cal que les coses es facin bé, ja que no es van fer en el seu dia, i no entén com encara no està solucionat aquest tema i molt menys com "encara no hi ha un pla director, ni pla d'entorn que contempli això". Aquesta modificació dels usos s'hauria d'haver fet abans de la construcció de l'estació però cap organisme públic va exigir-ho.
Roca ha afegit que estan disposats a treballar conjuntament per solucionar-ho, ja que el ple del poble hauria d'aprovar aquesta modificació abans que la Generalitat donés el vistiplau definitiu.

L'activitat de lloguer de vehicles es veuria afectada per l'ultimàtum a Adif. Foto: Jonathan Oca
No s'ha complert el conveni sobre el subministrament d'aigua
Per altra banda, Roca considera que és "inacceptable" que hagin d'esperar més perquè es compleixi un conveni, signat a tres bandes l'any 2006 entre Adif i els ajuntaments de la Secuita i Perafort, que tractava sobre el subministrament d'aigua de l'estació de l'AVE. Fa una dècada, es va acordar que el consistori de la Secuita permetia que Adif -l'estació- es pogués connectar en precari a l'aigua de l'Ebre per si hi havia qualsevol problema amb l'aigua del municipi, que s'abasteix de pous subterranis. Per tal de facilitar això, la Secuita va entrar a formar part del Consorci d'Aigües de Tarragona (CAT). A canvi, s'havien de portar a terme una sèrie d'actuacions que mai s'han desenvolupat.
Roca afirma que el municipi encara no s'ha connectat a la xarxa del CAT perquè això ho havia de facilitar Adif, és a dir, quan es va construir l'estació, les bandes interessades van acordar que seria l'empresa ferroviària qui hauria de fer-se càrrec de les obres que permetrien que la canonada de l'aigua, que actualment arriba fins a l'entrada de l'estació, pogués arribar fins al municipi. Un cop allà, seria l'ajuntament qui hauria de finançar el tram urbà fins als dipòsits municipals. Segons el mateix alcalde, les obres que hauria de pagar Adif estarien pressupostades en 1,2 milions d'euros.
La Secuita podria ser expulsada del CAT
El problema de la connexió ha anat a pitjor, ja que la Secuita podria ser expulsada del CAT si Adif no ho resol. Fet que seria "molt injust perquè seria un incompliment d'un conveni de fa deu anys", lamenta Roca. El consorci ha dictaminat que els socis han d'estar connectats directament al subministrament i si no s'hauran de donar de baixa.
Eudald Roca conclou dient que "han tingut més que temps suficient per portar a terme aquests acords i regularitzar la situació dels usos dels terrenys de l'estació i per això volem que s'estableixi un calendari per abordar aquests temes" i si no, es portaran a terme mesures dràstiques com aturar les activitats abans comentades.

L'estació de l'AVE del Camp de Tarragona. Foto: Jonathan Oca