Només un de cada quatre docents té el C2 de català que es vol exigir a nous professionals

El Govern va recórrer dimarts la decisió del TSJC de suspendre cautelarment el decret on s'inclou l'obligatorietat de tenir aquest nivell de coneixement de la llengua a partir del curs 25-26

Redacció
17 de juliol del 2024
Una classe en una escola de Girona
Una classe en una escola de Girona | ACN

El Govern vol que el nivell C2 de català sigui un requisit per accedir a la docència a partir del curs 2025-26. Així ho va establir el decret del règim lingüístic –actualment suspès de forma cautelar pel TSJC-, que vol reforçar el català a l'escola en diferents fronts, un dels quals és el nivell lingüístic del professorat. Segons dades obtingudes per l'ACN, ara mateix només acredita el C2 el 25% de l'actual plantilla docent, siguin funcionaris, interins, substituts o personal laboral. El tenen el 29,2% dels professors de secundària i tan sols el 21% dels mestres de primària. En tot cas, el decret no afectaria aquests més de 90.000 docents que ja exerceixen a Catalunya, sinó els que s'incorporin a partir del curs 25-26.

El Govern va recórrer dimarts la decisió del TSJC de suspendre cautelarment el decret on s'inclou l'obligatorietat de tenir el C2 entre els nous docents a partir del curs 25-26. Si s'acaba aplicant el decret de règim lingüístic a les escoles i instituts, a partir del curs 2025-26 aquests baixos percentatges augmentaran, perquè totes les noves contractacions tindran com a requisit que els professionals disposin del coneixement superior, nivell C2, oral i escrit, de la llengua catalana. Aquest és precisament un dels propòsits d'aquesta norma, elevar el nivell lingüístic dels docents de centres educatius d'ensenyament no universitari.

A més, el text concreta que els docents en actiu que vulguin promocionar o exercir en diferents rols, com per exemple per ser director o inspector, hauran d'acreditar el C2 a partir del curs 2027-2028. El text afegeix, però, que això serà així "si així ho determina el departament competent en matèria educativa".

Dos de cada deu professors a la primària

Actualment, només un de cada quatre docents de primària i secundària té el C2. Per nivells educatius, a la primària és on hi ha menys professors que poden acreditar aquest nivell lingüístic. Són poc més de 10.000 sobre un total de 48.000 els que el tenen, és a dir un 20%. A la secundària el percentatge s'eleva una mica, fins gairebé el 30% dels ensenyants (13.209 de 45.228).

Desequilibri territorial

A nivell territorial hi ha fins a tretze comarques situades per sota del 25% de professors amb C2, la mitjana catalana. A més, amb l'excepció de l'Aran, aquestes són les comarques més poblades i on es concentra fins al 65% de tot el professorat de Catalunya.

El Maresme és la comarca de pes (més de 5.000 docents) amb el percentatge més baix de docents que disposen del C2: només el 19% el té i, per nivells educatius, només el 13% dels professors de primària per un 24% dels de secundària. Dels 10 municipis de més de 10.000 habitants amb un menor percentatge de professorat amb nivell superior de català quatre són en aquesta comarca: Alella, Premià de Mar, Canet de Mar i Premià de Dalt. Cap supera el 17%.

No només aquí sinó a la majoria de comarques es repeteix la tendència de menor nivell superior de català a la primària que a la secundària. Altres comarques molt poblades amb baixa incidència d'aquesta titulació són el Baix Llobregat (20%), el Vallès Oriental (també un 20%); el Barcelonès (la comarca amb més docents 17.960), el Vallès Occidental, el Baix Penedès i el Garraf, totes tres amb un 21%; i l'Alt Penedès, la Selva i el Ripollès, amb un 23% del professorat que l'acredita.