Què se n'ha fet de l'informe de Collboni sobre l'ampliació de l'aeroport?

PSC, Junts, PP i Vox aproven una proposició per reclamar que creixi la infraestructura aeroportuària

Un avió, a punt d'aterrar a l'aeroport del Prat
Un avió, a punt d'aterrar a l'aeroport del Prat | David Zorrakino (Europa Press)
28 de febrer de 2025, 14:06

El govern de Jaume Collboni va anunciar ràpidament, només arribar a l'alcaldia, la creació d'un comitè assessor en infraestructures. L'òrgan el va crear el nou executiu municipal i hi va posar l'exconseller Santi Vila al capdavant. A més, ràpidament Collboni va marcar prioritats, mencionant la necessitat que aquest consell es mullés sobre les infraestructures "ferroviàries, portuàries i aeroportuàries". De portes endins encara es va afinar més la preferència. Més d'un any i mig després del naixement del comitè, només s'ha treballat a voltant d'una possibilitat: la de l'ampliació o la remodelació de l'aeroport del Prat. Ara bé, per més que els redactors de l'informe ja el tenen enllestit des de fa mesos, el consistori encara el manté guardat. Ara, però, ja es mouen les primeres peces.

Tot plegat s'ha evidenciat al plenari municipal de Barcelona, quan el PP ha esbroncat l'executiu socialista per no mostrar el document que hau redactat un nucli reduït d'aquest comitè d'experts, que en la seva totalitat inclou 24 representants i que tampoc ha pogut veure ni discutir l'anàlisi sobre el futur de l'aeroport. "Continuem sense conèixer l'informe del Consell Assessor d'Infraestructures, fa més d'un any que està fet i no se sap perquè no s'ha fet públic. Per què l'amaguen?", ha reblat el cap de files popular, Daniel Sirera. 

La resposta l'ha comandat la primera tinent d'alcaldia, Laia Bonet, que ha anunciat que s'aproximen moviments tímids sobre aquest tema. "Li avanço que estem a punt de convocar el plenari del comitè d’infraestructures, que és el primer que ha de conèixer aquest informe, i un cop compartit amb aquest òrgan, el posarem a disposició dels grups", ha reblat la regidora socialista. Així, l'estudi amagat hauria de deixar d'estar-ho aviat.

De fet, el PSC ha votat a favor del conjunt de la proposició del PP, que posava el límit temporal d'un mes perquè els grups municipals puguin tenir aquest document. Així, el calendari comença a estar clar. El que encara no s'ha precisat és de què servirà, què contindrà o quins engranatges es mouran després que es faci públic aquest posicionament tècnic. 

Mentrestant, el text que ha presentat el PP al plenari municipal també defensava "que Barcelona lideri i es comprometi a dur a terme les accions necessàries per impulsar l’ampliació de l’aeroport del Prat" i que es doni suport a "l’opció tècnica més adequada i viable amb l’objectiu d’incrementar la capacitat operativa de l’aeroport i a assegurar el seu paper com a hub internacional i intercontinental per tal de potenciar i dinamitzar l’activitat econòmica generant ocupació, atracció de talent i inversió". Hi ha votat a favor el PSC, Junts -que ha fet algun matís sobre la paraula "ampliació" però que ha acabat trobant-se cómoda amb el sentit general de la petició- i Vox. S'hi han posicionat en contra BComú i ERC, que han lamentat l'impacte mediambiental i l'operació "especulativa" que podria motivar les intencions d'Aena. Tot plegat ha fet que la proposició s'aprovi.