Dimecres passat el Ple del Consell Comarcal va votar una pujada del 30% de les taxes de l'Abocador Comarcal respecte l'any anterior. Aquesta se suma a la pujada del 50% de l'any passat per tal de posar-les al dia. Aquestes pujades tan dràstiques tenen una explicació ben clara, la mala gestió dels anteriors governs, en que es va obviar el problema de l'augment dels costos de gestió de la fracció del rebuig. Durant la legislatura passada es feia veure que el problema de l'augment de cost no existia i, en dos anys, s'ha hagut de posar al dia.
Per responsabilitat política, des de la CUP Solsonès vam votar a favor, no pas perquè compartim com s’ha fet sinó perquè la comarca necessita tancar carpetes heretades del passat i avançar.
Això suposa un increment del 30% pel ciutadà? Directament no, ja que el Consell no recapta aquesta taxa, però sí que es veurà reflectit en les noves taxes d'escombraries dels ajuntaments, que s'estan apujant arreu degut a l'entrada en vigor de la llei que obliga a que la ciutadania pagui el 100% del cost de la gestió.
I això porta a un altre tema que la comarca ha d’entomar ja. La necessitat imperativa d'engegar el nou sistema de recollida comarcal aquest 2025. Davant la llei que obliga a repercutir al ciutadà el 100% de l'impost o es fa amb un sistema de recollida eficient o l’impacte serà duríssim per a la població dels municipis rurals.
Sembla que la cosa està ben encarrilada però la feina que s'ha fet a correcuita aquest darrer any per crear el nou sistema arriba en temps de descompte, i no la cosa no ha arrencat fins que el Consell i els ajuntaments de la comarca han vist les orelles al llop.
Per últim cal dir que la llei que fa recaure al ciutadà el cost total de la gestió de residus acaba tenint un efecte pervers en les zones rurals, on aquest cost augmenta molt a causa de les distàncies que ha de recórrer el servei. Així, el que en una ciutat oscil•la entre 100 i 200, en un municipi disseminat pot enfilar-se força més, penalitzant a la població per viure on viu, tot i no generar pas més residus. Un exemple més del biaix urbanita de les lleis. Emplacem al Consell Comarcal, als ajuntaments i a les associacions de municipis a transmetre la queixa sobre els efectes injustos d'aquesta llei sobre els municipis rurals disseminats com els de la nostra comarca.