Fi a la crisi de la gamba vermella. La Direcció General d'Ordenació Pesquera i Aqüicultura ha acceptat la reobertura de la pesca del producte als caladors a compte de la quota del 2025 i aplicar els consums realitzats de forma "individual" a cada embarcació, tal com demanava la Federació Catalana.
La resolució ha arribat aquesta tarda de dimecres i serà d'aplicació a partir de les 12 de la nit, la data en què s'acordava tancar els caladors per haver esgotat la quota d'aquest any. La mesura havia generat molt malestar entre el sector pesquer, ja molt castigat, i posava en entredit la campanya de Nadal on la gamba és un dels productes "estrella".
Després de 24 hores frenètiques, el Ministeri d'Agricultura ha donat resposta a les peticions dels pescadors aquest dimecres a la tarda a través d'una nova resolució. Es reobrirà la pesca de gamba vermella en aigües del Mediterrani, el mar d'Alborán, les Balears, el nord d'Espanya i el Golf de Lleó. Això es farà a compte de la quota del 2025 -encara per definir- perquè ja s'ha esgotat la d'aquest any, que se situava al voltant de les 800 tones.
A més i tal com demanava la Federació Catalana de Confraries de Pescadors, el ministeri ha acceptat que els consums realitzats durant aquests dies que queden d'any es descomptin "individualment" a cada embarcació de les quotes que els siguin assignades en la següent campanya. És la mesura que el president de la Federació, Antoni Abad, considerava "justa" per al sector i en consonància amb el que es preveu fer l'any que ve, quan deixarà d'haver-hi una "bossa conjunta" de captures per passar a tenir-ne una d'individual.
Alguns peixaters no podien complir els encàrrecs
Per la seva banda, els peixaters afirmaven que si la mesura tirava endavant, impedià complir amb els encàrrecs aquestes festes: "Ja es pescava molt poca gamba. S'haurà d'optar per altres alternatives per parar taula aquest Nadal", explicava Ester Anglada, una de les peixateres del Mercat de la Plaça de Cuba de Mataró.
L'impacte més greu, assegurava, és sobretot per als pescadors i també per als peixaters: "Són diners que es deixaran de fer". Amb tot, la peixatera mataronina veia bé aturar-se: "Hi havia poca gamba i a uns preus molt cars. Si això serveix per regenerar l'espècie serà una bona decisió". En aquest sentit, Anglada espera que en el futur hi hagi més producte i a preus més assequibles.
Setmana complicada a Tarragona
L'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, havia qualificat la limitació de la captura de gamba roja com la "mort" pel sector pesquer de la ciutat. També posava l'èmfasi en les dates que s'aproximen, les festes de Nadal, i la importància d'aquest crustaci durant el període festiu. L'alcalde s'ha pronunciat respecte a la resta de les captures produïdes a partir de la mitjanit del dijous al nombre total permès per l'any vinent, i ha assegurat que suposa l'"anticipació de la mort".
Al malestar que ha creat aquesta proposta al sector marítim tarragoní, s'hi sumava la crispació provocada anteriorment per la possibilitat de reducció dels dies de pesca per part de la Comissió Europea. Viñuales ha qualificat de "setmana horribilis" els passats dies i ha assegurat que els comissaris presenten una visió "atlàntica" i no comprenen la forma de vida i de comprendre l'ofici dels pescadors mediterranis.