L'aire de l'interior dels vehicles podria estar contaminat amb elements cancerígens

Un estudi de la Universitat de Duke alerta que els fabricants empren productes químics perillosos

L'interior d'un cotxe
L'interior d'un cotxe | Pexels
Redacció
11 de maig del 2024
Actualitzat el 17 de juny a les 14:21h

L'aire que circula per l'interior de tots els vehicles personals, com a mínim dels Estats Units, està contaminat amb retardadors de flama nocius, inclosos aquells que se sap o se sospita que causen càncer, segons alerta un nou estudi de la Universitat de Duke publicat a la revista científica Environmental Science & Technology. I és que els fabricants d'automòbils afegeixen aquests productes químics a l'escuma dels seients i altres materials per complir una norma federal estatunidenca d'inflamabilitat "obsoleta" i, segons els investigadors, sense cap benefici demostrat en matèria de seguretat contra incendis.

"La investigació va trobar que els materials interiors alliberen substàncies químiques nocives a l'aire de la cabina dels automòbils", explica l'autora principal Rebecca Hoehn, científica de la Universitat de Duke. Calcula que, si el conductor mitjà passa aproximadament una hora al cotxe cada dia, aquest és un problema salut pública important. És particularment preocupant per als conductors amb viatges més llargs, així com per als nens passatgers, que respiren més aire que els adults".

Els investigadors van detectar retardants de flama dins de les cabines de 101 automòbils (de models del 2015 o posteriors) de tots els EUA i el 99% contenia tris-fosfat, un retardant de flama sota investigació pel Servei Nacional de Toxicologiaestatunidenc, que el contempla com a potencial carcinogen. A més, la majoria tenien altres retardants de flama d'èster organofosforat considerats cancerígens i també relacionats amb danys neurològics i reproductius.

Per reduir l'exposició als retardants de flama dins l'automòbil es poden obrir les finestres i estacionar a l'ombra, conclou la coautora Lydia Jahl, científica sènior del Green Science Policy Institute. "Però el que realment es necessita és reduir la quantitat de retardants de flama que s'afegeixen als automòbils", rebla.