El debat etern del lloguer: qui paga la reparació d'un electrodomèstic?

El propietari ha de garantir que es compleixen les condicions d'habitabilitat, però el llogater també es compromet a mantenir adequadament els aparells

Un microones
Un microones | Pexels
Redacció
27 de setembre de 2024, 09:36
Actualitzat: 9:36h

El lloguer estableix un contracte entre el propietari i l'inquilí que deixa sotmeses a les dues parts a uns drets i a unes obligacions. Però el dia a dia sempre presenta alguns obstacles que s'han de resoldre dialogant i l'acord a vegades pot complicar-se i acabar portant al conflicte.

I en aquest sentit, un dels debats eterns entre els propietaris i els llogaters és què passa si algun dels electrodomèstics que hi ha dins l'habitatge deixen de funcionar. Encara que sovint hi hagi problemes per aclarir qui s'ha d'encarregar de la reparació, la realitat és que la llei d'arrendaments urbans i el codi civil conté totes les especificacions que faciliten el camí, tot i que tot dependrà de la situació.

Quan paga el propietari?

El primer escenari és si l'electrodomèstic s'ha fet malbé a causa del deteriorament patit pel pas del temps. En aquest cas, segons la llei, és l'arrendador qui està obligat a realitzar la reparació sense dret a elevar el preu del lloguer. El propietari, de fet, té l'obligació de fer totes les reparacions per conservar l'habitatge en condicions d'habitabilitat.

Quan paga l'inquilí?

Ara bé, la mateixa llei i el codi civil presenten casos en què qui haurà d'afrontar el preu de la reparació o de la compra d'un nou aparell és l'inquilí. Si el deteriorament es pot imputar a l'arrendatari, és ell qui haurà de pagar. Això es pot deure a un mal ús de l'electrodomèstic, a una possible pèrdua o als danys que les persones li hagin pogut provocar quan hagin estat a l'habitatge.