04
d'octubre
de
2013
Trànsit ha aprovat que els tractors puguin circular sense restriccions per tota la C-17. La decisió arriba després d’anys de negociacions amb el Departament de Territori i Sostenibilitat i el sindicat agrari JARC (Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya), que és qui ha impulsat la reclamació, junt amb els pagesos afectats i el suport del municipis de la zona.
La història és llarga. L’any 2011 es va iniciar la circulació pel desdoblament de la C-17, des de Masies de Voltregà fins a Ripoll, amb un mal regust de boca per al sector agrícola. De manera inesperada, es va prohibir el pas de vehicles agrícoles entre els municipis de les Masies de Voltregà (Vinyoles) i Sant Quirze de Besora, sortida d’Orís. Les senyals de prohibit el pas obligaven a circular per un nou traçat alternatiu, que com en molts altres casos, "suposava un inassumible augment de temps i despeses per als productors, donat que s'havia de duplicar el recorregut inicial”, argumenten des de JARC. “D’altra banda, els perills augmentaven havent de circular per carreteres comarcals amb dimensions poc adequades per la coexistència entre vehicles agrícoles i la resta de mitjans de transport, sobretot durant les èpoques de collita i sembra, quan augmenta el volum de pas de tractors”, es queixen des del sindicat.
JARC, des del primer moment, va contactar amb els representants del Departament de Territori i Sostenibilitat per tractar la problemàtica i trobar-hi solucions. També va parlar amb els municipis afectats, per traslladar-los tots els detalls i sol·licitar-ne recolzament. La resposta del territori va ser positiva i la major part de municipis es van sensibilitzar amb la situació. Concretament, el municipi més afectat, el de Torelló, també va fer arribar a la conselleria un document exposant la problemàtica concreta del seu municipi.
D’altra banda, la reivindicació de JARC fou debatuda al Parlament, gràcies a la intervenció d’ICV, i finalment l'11 de juliol de 2012 es va resoldre permetre el pas de maquinària agrícola pel citat tram de la C-17. Aquesta resolució va donar un bri d’esperança al sector, però les senyals de prohibit continuaven a peu de carretera, la qual cosa tirava enrere els productors de la zona i generava confusió.
A mitjans de juliol d'enguany, veient que el tema no acabava de tancar-se i tornava el període de collita, JARC va sol·licitar una nova trobada amb el Departament de Territori i Sostenibilitat. Aquest encontre va permetre desencallar el tema i el Departament va arribar a un acord amb el Servei Català de Trànsit per retirar i modificar les senyals de trànsit de prohibició existents.
El conflicte amb els agricultors va ser paral·lela a la dels ciclistes. En aquest cas, i després de diverses mobilitzacions, Territori i Sostenibilitat va permetre el pas només els caps de setmana, amb prèvia autorització i amb un cotxe de suport.
La història és llarga. L’any 2011 es va iniciar la circulació pel desdoblament de la C-17, des de Masies de Voltregà fins a Ripoll, amb un mal regust de boca per al sector agrícola. De manera inesperada, es va prohibir el pas de vehicles agrícoles entre els municipis de les Masies de Voltregà (Vinyoles) i Sant Quirze de Besora, sortida d’Orís. Les senyals de prohibit el pas obligaven a circular per un nou traçat alternatiu, que com en molts altres casos, "suposava un inassumible augment de temps i despeses per als productors, donat que s'havia de duplicar el recorregut inicial”, argumenten des de JARC. “D’altra banda, els perills augmentaven havent de circular per carreteres comarcals amb dimensions poc adequades per la coexistència entre vehicles agrícoles i la resta de mitjans de transport, sobretot durant les èpoques de collita i sembra, quan augmenta el volum de pas de tractors”, es queixen des del sindicat.
JARC, des del primer moment, va contactar amb els representants del Departament de Territori i Sostenibilitat per tractar la problemàtica i trobar-hi solucions. També va parlar amb els municipis afectats, per traslladar-los tots els detalls i sol·licitar-ne recolzament. La resposta del territori va ser positiva i la major part de municipis es van sensibilitzar amb la situació. Concretament, el municipi més afectat, el de Torelló, també va fer arribar a la conselleria un document exposant la problemàtica concreta del seu municipi.
D’altra banda, la reivindicació de JARC fou debatuda al Parlament, gràcies a la intervenció d’ICV, i finalment l'11 de juliol de 2012 es va resoldre permetre el pas de maquinària agrícola pel citat tram de la C-17. Aquesta resolució va donar un bri d’esperança al sector, però les senyals de prohibit continuaven a peu de carretera, la qual cosa tirava enrere els productors de la zona i generava confusió.
A mitjans de juliol d'enguany, veient que el tema no acabava de tancar-se i tornava el període de collita, JARC va sol·licitar una nova trobada amb el Departament de Territori i Sostenibilitat. Aquest encontre va permetre desencallar el tema i el Departament va arribar a un acord amb el Servei Català de Trànsit per retirar i modificar les senyals de trànsit de prohibició existents.
El conflicte amb els agricultors va ser paral·lela a la dels ciclistes. En aquest cas, i després de diverses mobilitzacions, Territori i Sostenibilitat va permetre el pas només els caps de setmana, amb prèvia autorització i amb un cotxe de suport.