25
de febrer
de
2015
Actualitzat:
09
de setembre,
9:15h
El Ministeri de Foment vol començar l'any 2016 el desdoblament parcial als dos trams del Vallès. Així ho ha comunicat el secretari general d'Infraestructures, Manuel Niño, en una reunió que ha mantingut avui amb els alcaldes de la C-17, entre els quals el de Vic, Josep M. Vila d'Abadal. A la trobada, en canvi, no s'ha manifestat cap compromís sobre la permanència de la base de manteniment del tren a Ripoll i els responsables d'Adif s'han limitat a assegurar que no hi ha res decidit.
Els alcaldes de Vic, Ripoll, Granollers, Mollet i Puigcerdà, com a representants del “lobby” de municipis de la C-17, van sol·licitar una reunió amb la ministra Ana Pastor per tal d'abordar la problemàtica de la línia de tren Barcelona-Ripoll-Puigcerdà. Finalment, el màxim representant de Foment ha estat el secretari general d'Infraestructures, Manuel Niño, acompanyat d'altres altres càrrecs, entre els quals el director general d'Adif, ja que Pastor s'ha excusat per ser present al debat de política general al Congrés espanyol.
Els responsables de Foment han detallat el calendari del desdoblament parcial que va anunciar fa una setmana el conseller Santi Vila. Al llarg del març es faran diverses licitacions dels projectes relacionats amb la línia. Concretament, es licitarà l'estudi d'impacte ambiental entre Parets i la Garriga així com els projectes constructius de la duplicació de la línia de Parets a Granollers Centre i de les Franqueses a la Garriga en un sol paquet. En canvi, de la Garriga fins a Vic -on inicialment només es duplicarà la línia entre Balenyà i la capital d'Osona- de moment només es posarà a concurs l'estudi d'impacte ambiental mentre que el projecte quedarà per més endavant.
Els passatgers de la Garriga esperen el desdoblament. Foto: Adrià Costa
Els plans de Foment passen perquè els dos trams vallesans es puguin començar a construir al llarg del 2016 mentre que l'osonenc es deixaria pel 2017. A més, segons explica Jordi Munell, el fet de posar a licitació els estudis d'impacte ambiental de tots els trams complets permetria tenir la “feina feta” en cas de voler més endavant desdoblar més quilòmetres de línia. Finalment, queda totalment aparcat el tram de l'entorn de Santa Perpètua de Mogoda on l'Ajuntament reclama una variant ferroviària per treure les vies del centre de la població.
L'alcalde de Vic, en declaracions posteriors, no s'ha mostrat massa optimista en la possibilitat que el projecte es porti a la pràctica. "Esperem que aquesta vegada sigui la definitiva. Ara ja no depèn de nosaltres", ha dit Vila d'Abadal.
Poques concrecions de Vic a Ripoll
Mentre Foment manté un calendari fix pel desdoblament parcial entre Montcada i Vic, no té cap projecte en concret de la capital d'Osona en amunt. A la reunió, segons ha explicat l'alcalde de Ripoll, Jordi Munell, els responsables del ministeri només s'han compromès a realitzar un estudi que analitzi les capacitats i velocitats de la línia per analitzar quines possibles actuacions de millora es poden fer en un futur. Els alcaldes han entregat les dades i demandes de la plataforma “Perquè no ens fotin el tren” i també aportaran l'estudi realitzat per la Universitat de Vic que preveia poder duplicar freqüències a partir de diverses petites actuacions, com posar una segona via als baixadors de la Farga de Bebié i Borgonyà, entre altres.
Tampoc no han pogut arrencar cap compromís en ferm sobre la base de manteniment d'Adif a Ripoll. El seu director general ha assegurat que el tema està en estudi i que no hi ha res decidit. Cal recordar que ja fa dos anys que els sindicats alerten del possible tancament d'aquesta instal·lació.
Trams del desdoblament parcial