
ESCOLÀ, ESTEFANIA - ACN
Navès (ACN).- La comarca del Solsonès va ser terra ''d'emboscats', desertors de la guerra civil que es van amagar als boscos per no haver d'anar al front. S'amagaven en balmes i forats imperceptibles, fets amb els seus propis mitjans i propers a les masies. Un patrimoni ocult fins ara i que el projecte 'Solsonès, terra d'emboscats' ha posat al descobert amb una ruta. La seva coordinadora, Esther Miralles, ha assegurat que el Solsonès és una terra "esquitxada" d'amagatalls, però ha explicat que no tots s'han senyalitzat perquè alguns encara es conserven intactes, tal i com van quedar fa més de 75 anys. "Encara hi ha els llits, la roba i, fins i tot, les botes i hem preferit conservar-los" , ha dit.
L'historiador Jordi Guixé ha explicat que els 'emboscats' eren persones que es van escapar durant els primers mesos de la guerra civil perquè eren de dretes, capellans o moderats. I també aquells joves que, per diferents motius, no volien anar a la guerra. Segons el cap de patrimoni del Memorial Democràtic, "la comarca del Solsonès es va convertir en una terra d'emboscats, d'acollida i de pas" . "Els mateixos desertors van construir els amagatalls amb els seus propis mitjans" , ha apuntat.


Responsables del projecte amb les autoritats locals i comarcals Foto: ACN
Fins ara, aquests amagatalls havien estat ocults. Només la gent del territori els coneixia i preferia conservar-los a la memòria perquè, tal i com ha explicat l'alcalde de Navès (Solsonès), Josep M. Casafont, "sovint evoquen records que no són precisament bons" . De fet, l'ocultisme en què s'han conservat aquests amagatalls ha fet que alguns encara estiguin intactes, tal i com van quedar fa més de 75 anys, quan es van abandonar.
Fins ara, aquests amagatalls havien estat ocults. Només la gent del territori els coneixia i preferia conservar-los a la memòria perquè, tal i com ha explicat l'alcalde de Navès (Solsonès), Josep M. Casafont, "sovint evoquen records que no són precisament bons" . De fet, l'ocultisme en què s'han conservat aquests amagatalls ha fet que alguns encara estiguin intactes, tal i com van quedar fa més de 75 anys, quan es van abandonar.
Per aquest motiu, la coordinadora del projecte, Esther Miralles, ha explicat que, malgrat que el Solsonès està "esquitxat" d'amagatalls, no tots s'han volgut senyalitzar perquè n'hi ha alguns que s'han preferit conservar. "Encara tenen els llits i la roba penjada i volíem que això es quedés al territori" , ha explicat.


Vista de Busa Foto: ACN
Amagatalls amb bona visibilitat i propers a les masies
Amagatalls amb bona visibilitat i propers a les masies
Miralles ha explicat que aquests amagatalls són llocs que permetien controlar l'entorn, amb bona visibilitat i imperceptibles. "Intentaven tenir més d'una sortida i normalment estaven a prop d'alguna masia perquè depenien de les cases de pagès per l'alimentació" , ha explicat. Segons la coordinadora del projecte, els emboscats sortien de nit, mentre que de dia restaven amagats i quiets.
Miralles ha assegurat que la recerca dels emboscats s'ha basat en testimonis orals. Tot i això, els protagonistes més joves tenen ara al voltant de 94 anys i, per aquest motiu, ha estat necessari buscar d'altres testimonis com germans petits, fills o néts. A banda, segons Miralles, també s'ha fet un fort treball de camp que ha consistit en localitzar balmes, coves i forats excavats a terra. "Hem trobat molts amagatalls, alguns d'impressionants i intactes que han quedat tal i com eren fa més de 75 anys, quan es van abandonar" , ha apuntat.
La primera fase, a Navès
La ruta que s'ha inaugurat aquest divendres porta fins a una balma de Busa (Navès) on s'amagaven els desertors de la guerra civil. Des del Consell Comarcal, el seu president, Joan Solà, ha explicat que el projecte permetrà dinamitzar el territori. La ruta es complementarà amb d'altres espais a Lladurs i Clariana del Cardener.
L'alcalde de Navès, Josep M. Casafont, ha agraït que s'hagi posat en marxa aquesta ruta i ha assegurat que els investigadors han fet una feina molt complicada perquè la gent del territori té "una mica de reticència a recordar un passat que prefereixen guardar".
El projecte, anomenat 'Solsonès, terra d'emboscats' ha estat ideat pel Centre d'Estudis Lacetans (CEL) i impulsat des del Consell Comarcal amb el suport de la Generalitat i de cinc ajuntaments.
