
Malgrat les prediccions meteorològiques desfavorables i malgrat ser dilluns, el pinyol tradicional de la Festa Major de Solsona ha viscut aquest matí un dia rodó. Més de mig miler de persones, solsonins i visitants, s’han apropat als carrers del Castell i Sant Miquel i la plaça Major per seguir el desplegament de la manifestació gegantera.
Juntament amb la corporació municipal, la pubilla i les donzelles d’honor i els trabucaires, avui han participat en els actes centrals de la celebració la directora dels Serveis Territorials de Cultura a la Catalunya Central, M. Àngels Blasco, i la popular il•lustradora Roser Capdevila. Totes dues han pres part en l’encesa de la tronada posterior als ballets.
Roser Capdevila signant al llibre de l'Ajuntament

Abans d’iniciar les danses, i sota un imprevisible sol de justícia, l’alcalde, David Rodríguez, ha imposat la banda a la nova pubilla de Solsona, Anna Segués, representant d’Òmnium Cultural del Solsonès, i les donzelles d’honor, Clàudia Cases, presentada a títol individual, i Núria Cardona, en representació del Club Bàsquet Solsona. També les han acompanyat la pubilla de les comarques lleidatanes, la solsonina Cristina Ribera, i altres representants del pubillatge de títol nacional, entre els quals hi havia la pubilla de Catalunya, Maria Cambra.
.jpg)
“Ha estat una jornada molt familiar, però alhora la festa ha reunit molts visitants i la plaça feia goig” , expressa la regidora de Cultura, Sara Alarcón, que es mostra satisfeta de com ha arrencat la Festa Major aquest any. En la mateixa línia, el macip major de l’Agrupació de Geganters, Jordi Solé, es manifesta “sorprès” per l’elevada concurrència en les convocatòries d’aquest matí, tenint en compte que és dilluns i que es tracta d’una setmana festiva que molts ciutadans han aprofitat per marxar del municipi. “Des de la baixada d’autoritats fins als ballets hi ha hagut molt públic, amb la dificultat de poder efectuar les danses sense interferències” , diu Solé. “Això vol dir que la gent s’estima la festa”.
Restauració del gegant vell

Enguany la restauració més a fons de la imatgeria folklòrica ha estat per al gegant vell, concretament en la cabellera i el casc. Tal com apunta el macip major dels geganters, “resta pendent restaurar els vestits dels gegants”, deures pels quals es buscarà remei abans de la propera edició. La vestimenta actual té uns trenta anys i el cost el va assumir el Departament de Cultura de la Generalitat. Per aquest motiu, l’entitat ha aprofitat la presència de la directora dels Serveis Territorials avui per sol•licitar-li la possibilitat de finançar la seva renovació.
Ahir a la nit el concert d’havaneres va haver de traslladar-se a la Sala Polivalent, “per prudència” , segons explica Sara Alarcón, ja que totes les prediccions apuntaven pluja i a la tarda tronava. “Va ser la manera d’evitar anul•lar l’actuació” , afirma.
Homenatge a la patrona
Aquesta tarda, el gruix d’actes tradicionals de la Festa Major continuarà amb l’homenatge a la Mare de Déu del Claustre, a partir d’un quart de set de la tarda, seguit de la capta dels gegants amb la banda de l’Escola Municipal de Música. La plaça Major també serà l’escenari d’una ballada de sardanes a càrrec de la Cobla Juvenil Ciutat de Solsona i, a la nit, hi haurà oferta teatral i musical per a tots els públics.
A les deu, el Grup de Teatre Lacetània interpretarà una nova funció de L’inspector al Teatre Comarcal; mentre la plaça del Camp acollirà el primer ball de Festa Major, a càrrec de l’orquestra Junior’s, a partir de les onze, i la plaça Major, música amb el solsoní Marc Anglarill. Joventut Solsonina allargarà les propostes nocturnes al carrer amb un concert amb les formacions Kòdul i Tapeo Sound System fins a quarts de cinc de la matinada.
Demà al matí, dia central de la celebració, es repetirà el mateix esquema festiu que avui. Participaran en la comitiva d’autoritats el delegat del Govern a la Catalunya Central, Juli Gendrau, el president del Consell Comarcal, Joan Solà, i altres alcaldes de la comarca.
