La CUP encén el debat de la participació de l'ajuntament als actes religiosos

És rebutjada una moció de la CUP que demanava que l'ajuntament no assistís a la Processó de Corpus

Publicat el 28 de maig de 2016 a les 08:15
Intervenció Marc Barbens
Moment del debat
 

Un dels punts del passat ple de l'ajuntament de Solsona que va generar més debat va ser la moció presentada per la CUP que demanava que l'alcalde i regidors de Solsona no participin com a ajuntament a la processó de Corpus.
En concret, aquests eren els tres punts de la moció:
-Que l'ajuntament de Solsona no estigui representat a través del seu alcalde o alcaldessa i dels seus regidors i regidores a la processó de Corpus i no hi participin en comitiva.
-Revisar i adequar l'article 12 del Reglament del Protocol, Honors i Distincions de l'Ajuntament de Solsona i modificar-lo per tal que només hi constin els actes que són de responsabilitat exclusiva de l'Ajuntament¡ de Solsona.
-Instar als membres d'aquesta corporació a debatre i fixar uns criteris que estableixin quines persones o representants d'altres institucions o col·lectius poden ser convidades a participar a les comitives integrades pels representants d el'Ajuntament de Solsona.

El portaveu convergent Marc Barbens va argumentar el vot contrari a aquesta moció per qué no es pot negar l'orígen religiós d'aquesta celebració i "si s'elimina part d'aquest tot, el tot al final no té sentit". Barbens ha recriminat als regidors de la CUP el moment que han triat per presentar aquesta moció "per ocupar l'espai dels diaris corresponents i atraure l'atenció", buscant el ressó mediàtic. I ha reblat que "ningú no està obligat a anar a la processó, és tan fàcil com no assistir-hi."
L'alcalde David Rodríguez també ha justificat el vot contrari d'ERC a aquesta moció alegant que no hi ha cap dubte que les institucions públiques no estan barrejades amb les religions i que "nosaltres, quan assistim a celebracions religioses, hi assistim també com a representants dels ciutadans que professen aquella fe", i en el cas de la processó de Corpus, "jo com alcalde, hi assistiré sempre". En canvi, Rodríguez es mostrà obert a debatre i parlar sobre el reglament de protocols i distincions pel que fa a l'exigència cap als regidors d'assistir a aquests actes..
La regidora socialista Yasmina Valderrama va justificar el seu vot d'abstenció per estar en part d'acord i en part no compartir la moció, i explicà que a dins l'ajuntament "represento tot el poble", però es mostrà disposada també a debatre la forma i criteris de participació en els actes religiosos.
Davant aquests arguments, Oscar Garcia de la CUP, recalcà que "no plantejem eliminar la processó, només que l'Ajuntament no hi participi, per que l'ajuntament representa tot el poble i no se si tot el poble és catòlic". Garcia va reblar que "estem anant com a representants d'una democràcia laica a un acte estrictament confessional d'una religió en concret."
Ramon Xandri (ERC) ha intervingut un moment en el debat demanant respecte per la tradició i sentiment de la ciutat ja que quan es parla de la Mare de Déu del Claustre a Solsona va molt més enllà de l'Església i la religió, "no podem anar tant radicals com vosaltres" ha reblat.
Finalment es va posar a votació aquesta moció, que va ser desestimada, per 10 vots en contra (3 de CiU i 7 d'ERC), una abstenció del PSC i dos vots a favor de la CUP.
(Podeu escoltar en aquesta notícia diferents fragments del punt)