Auladansa és una iniciativa impulsada per dues professores del Berguedà i membres de l'Esbart Cadí de Bagà que pretén transmetre la cultura popular als infants i joves a través de la dansa, en horari lectiu. El projecte ha comptat amb la participació de 382 alumnes de set escoles de primària de l'Alt Berguedà, juntament amb l'Institut Alt Berguedà, durant el primer trimestre, amb un treball que s'ha escenificat avui amb la II Trobada escolar de danses tradicionals a l'Escola Galceran de Pinós de Bagà.
L'alumnat dels centres que han participat en el projecte, que ha culminat avui amb la trobada final, ha servit per donar a conèixer tres danses tradicionals. Auladansa les ha introduït a les escoles formant el professorat perquè puguin ser transmissors d'aquesta branca de la cultura popular. Així, els més petits han practicat El Joan petit quan balla, els alumnes de primària s'han endinsat en el ball de bastons del Virolet, mentre que els més grans han après la Bolangera, una dansa típica del Pallars.
"Els esbarts van sortir fa temps de les escoles i ara volem que hi tornin a entrar", ha explicat a l'ACN una de les impulsores d'Auladansa, Laura Guitart, que certifica que l'objectiu principal de la iniciativa és transmetre la passió pels balls tradicionals i la cultura popular. En aquest sentit, Guitart valora que la dansa tradicional "ens defineix com a país" i, per tant, "des de les escoles catalanes volem transmetre aquestes tradicions tan arrelades". "No volem que es perdin aquestes tradicions i creiem que els docents tenim una gran responsabilitat", assenyala la impulsora, que detalla que "de la mateixa manera que els The Tyets han posat de moda la sardana, nosaltres volem donar impuls a unes tradicions que estan ben vives".
Per a Guitart, l'etapa de la covid va donar "una lliçó" al sector educatiu, ja que fins aquell moment "estava molt focalitzat en el currículum i en les matèries més acadèmiques". Així, la professora considera que l'experiència de la pandèmia ha permès "donar més importància al vessant artístic" i per aquest motiu celebra que "cada cop som més conscients que això també forma part de l'aprenentatge dels infants i que és tant o més important que les matemàtiques".