L'Ajuntament de Gironella preveu que la construcció del primer edifici amb habitatges de lloguer assequible arrencarà el pròxim mes de març. Així ho ha explicat a Nació Berguedà l'alcalde, David Font, que també ha apuntat que han rebut més d'un centenar de sol·licituds durant el període de preinscripció desenvolupat a finals de 2024.
Ja fa dos anys que el consistori va fer públic el projecte per a la construcció de dos edificis, amb 10 pisos cadascun, a la zona de les Eres. La finalitat dels immobles és tenir a disposició municipal un fons d'habitatge municipal per posar-lo a l'abast de persones i col·lectius amb dificultats per accedir al lliure mercat del lloguer, en un moment que la tensió del sector és palpable a la comarca.
"La previsió és que el mes de març comenci la construcció del primer edifici", ha detallat Font, que ha afegit que "quan aquest bloc estigui en una fase força avançada, començarem amb el segon". És a dir, que si bé els treballs no seran a la vegada, sí que la corporació pretén que les obres es desenvolupin "simultàniament". D'aquesta manera, s'espera que la construcció tingui lloc entre 2025 i 2026.
Cal recordar que el projecte es va incloure en el pressupost de 2024, però finalment, no començarà a prendre forma fins a enguany. Els comptes de l'any passat incloïen una partida d'1,2 milions d'euros pels treballs, si bé la inversió total del projecte ascendeix als 2,5 milions d'euros. Ara bé, aquests costos no els cobrirà únicament el consistori, pel fet que la iniciativa està subvencionada amb els fons europeu Next Generation a través d'un programa de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya.
Més d'un centenar de sol·licituds
Mentre es duen a terme les obres, l'Ajuntament haurà de designar els inquilins. Durant els mesos de novembre i desembre de 2024, la corporació va engegar un procés de preinscripció que va despertar l'interès de 108 nuclis familiars, tal com ha afirmat l'alcalde. "Encara no hem mirat si les persones sol·licitants complien els requisits, però d'entrada ja sabem que tenim 108 persones interessades", ha apuntat Font.
Segons les bases publicades a final de 2024, caldrà tenir un empadronament mínim de tres anys a Gironella o de 10 anys discontinus. També es tindran en compte els empadronats els darrers 10 anys en algun altre municipi del Berguedà. En termes econòmics, caldrà percebre uns rendiments equivalents a l'SMI, a excepció dels pensionistes i jubilats. Així mateix, s'estipularà un màxim d'ingressos per unitat familiar, d'entre 42.681,55 euros si hi resideix una sola persona i 47.423,95 pels nuclis de quatre persones. D'altra banda, es tindrà en compte l'edat dels sol·licitants, destinant vuit habitatges a persones menors de 35 anys i tres per a majors de 65 anys. També se'n reservarà un a persones amb certificat de discapacitat física.
Els 20 habitatges tindran una superfície d'entre 70 i 75 metres quadrats repartits en dues o tres habitacions, cuina-menjador, i lavabo. També s'inclou una plaça d'aparcament per habitatge. Per aquests, s'establirà el topall de 406 euros mensuals de lloguer, una xifra inferior al llindar màxim que dicta la Llei d'habitatge públic.
Més enllà a aquesta promoció, l'Ajuntament de Gironella també té en marxa un procés d'inscripció per posar a disposició dos habitatges, en règim de lloguer social, amb una renda mensual de 226,75 euros. Les sol·licituds per accedir a aquests pisos es poden presentar fins al 28 de febrer.