L'estació d'autobusos de Gironella s'endarrerirà sis mesos més del previst

La Generalitat no ha acceptat una part dels terrenys oferts i això ha obligat al consistori a fer una modificació del plantejament urbanístic a la plaça de l'Estació

16 de gener de 2020, 16:50
Actualitzat: 18:59h
Zona on ha de situar-se la terminal d'autobusos de Gironella.
Zona on ha de situar-se la terminal d'autobusos de Gironella. | Pilar Màrquez Ambròs
L'inici d'obres de l'estació d'autobusos de Gironella s'endarrerirà uns sis mesos més del que preveien els darrers terminis, després que la Generalitat no hagi acceptat d'entrada una part dels terrenys oferts per l'Ajuntament. L'entrebanc ha obligat el consistori a fer una modificació de plantejament urbanístic del projecte. 

El ple de Gironella ha aprovat aquest dimarts per unanimitat un canvi d'usos per ampliar l'àrea destinada a equipaments on ha de construir-se la terminal de busos i, a canvi, ha acordat requalificar la pista de la plaça de l'Estació com a zona de parcs i jardins. "És un canvi tècnic que vol dir que no es podrà construir sobre la pista i que la zona de la façana de l'Avinguda, que fins ara era considerada de parcs i jardins, passarà a ser zona per a equipaments per facilitar que s'hi faci l'estació", ha apuntat l'alcalde David Font. D'acord amb la Generalitat, l'Ajuntament de Gironella necessitava incrementar "en 1.320 metres quadrats" la peça destinada a equipaments on ha de situar-se la futura estació, incrementant així l'espai de terreny que se cedeix. 

Gironella havia aprovat al setembre la cessió d'uns 300 metres quadrats de sòl perquè el Govern català procedís a fer-hi la terminal. "Malgrat que ja havíem procedit a fer una sèrie d'actuacions vinculades a la cessió d'aquest terreny per la construcció d'una estació d'autobusos al municipi, el departament de Territori ens va notificar després que la direcció general de Patrimoni no acceptava la cessió prevista inicialment, en termes de l'espai que estava destinat a equipament, perquè l'actuació que s'havia de fer era en un espai en metres quadrats molt més ampli", ha afirmat el batlle. 

"Cal dir que, en el seu moment, no ens van permetre cedir-los l'espai que estava qualificat com a zona no edificable o de parcs i jardins, perquè ens van dir que no hi podien actuar", ha recordat Font.

Finalment, el consistori va fer la cessió de la pastilla de terreny destinada a equipaments, "que ens van recomanar que féssim", ha assegurat David Font. "Però una vegada que la documentació ha arribat al departament, ens han dit que això no era possible, i que havíem d'ampliar la superfície de la peça en tot l'espai", ha dit. 

Els canvis acordats han de fer ara la tramitació pertinent, i hauran de passar per la comissió d'Urbanisme de la Catalunya central, que d'entrada ho veuria amb bons ulls; motiu pel qual els terminis previstos per l'estació, s'endarreriran uns cinc o sis mesos. 
 
L'inici de les obres per a l'estació d'autobusos de Gironella estaven previstes per a finals del 2017, i més tard per a la primavera de 2018. Al setembre, quan es va aprovar la cessió de terrenys, la previsió era que la licitació pogués tirar endavant ja durant l'últim trimestre de 2019. L'equipament consta com una de les prioritats al Pla de Transport de Viatgers de Catalunya 2020. 

El cost global del projecte de reforma de la plaça de l'Estació és d'uns 1,2 milions d'euros, dels quals 400.000 euros corresponen a la terminal de busos. El projecte inclou la reconstrucció de la plaça, amb una aportació de 350.000 euros de la Diputació de Barcelona, i de 216.000 euros de l'empresa GESDIP SAU, propietària del terreny annex a l'estació.