El president de l'agència pública de notícies EFE, Miguel Ángel Oliver, ha reunit de manera extraordinària la tarda d'aquest dimarts el Consell d'Administració per analitzar els dos "greus errors" comesos la darrera setmana i aplicar les mesures "necessàries" per assegurar que no es repeteixen. Així ho ha anunciat la mateixa empresa, que ha compartit una carta del president per demanar disculpes als lectors i empreses clients.
El presidente de EFE @maoliverf reúne esta tarde de manera extraordinaria al Consejo de Administración para analizar los dos graves errores cometidos por @EFEnoticias en menos de una semana y para tomar las medidas necesarias y que no vuelva a ocurrir.https://t.co/fuQQF0xrPG
— EFE Comunicación (@agenciaefe) November 19, 2024
Es refereix a dues fake newspropagades els darrers dies. La primera, del dijous 14 de novembre, quan van publicar un tuit en què asseguraven que un helicòpter s'havia estavellat contra la Torre de Cristall de Madrid. Ràpidament, alguns mitjans de comunicació van publicar la informació, donant veracitat al contingut que oferia l'agència. El problema és que aquest accident no va ocórrer.
L'agència va esborrar la piulada escassos minuts després de publicar-la, però molts comptes ja havien reaccionat i compartit els fets. La situació era força sospitosa, ja que es tracta de la torre més alta de l'Estat en una zona de negocis freqüentada i semblava estrany que cap testimoni hagués compartit cap missatge o imatges a través de les xarxes socials.
AVISO IMPORTANTE: Por error EFE ha publicado un titular en X sobre un accidente de un helicóptero en Madrid que no se corresponde con ninguna información de la Agencia. El accidente al que se refiere ese texto no se ha producido. Disculpen las molestias. pic.twitter.com/YgCDZjsAfO
— EFE Noticias (@EFEnoticias) November 14, 2024
Només cinc dies després, EFE ha publicat aquest dimarts que l'escriptor Fernando Aramburu havia mort als 65 anys. Si bé, l'editorial Tusquets ha sortit ràpidament a desmentir la informació i ha aclarit que es tracta d'una fake new difosa per un compte fals. Aquest segon error ha obligat Oliver a actuar, tot i que es desconeixen les mesures que prendrà l'agència a partir d'ara.