D’aquest avui i del que vindrà en són indissociables totes i cadascuna de les propostes que inclouen l’eclèctic programa d’aquest festival de referència a nivell mundial. Per a la primera jornada, l’accent ha estat posat en les veus femenines que despunten en el panorama tant català com internacional. I també en Arca, un artista total que ha tornat després de la seva entrada fulgurant en el paisatge sonor contemporani. I el públic, atent al que es coïa en els diversos escenaris del complex de Montjuïc ha gaudit, après i experimentat noves sensacions gràcies a uns artistes que de ben segur que han deixat bocabadat a més d'un.

Assistents, ballant i conversant distesament aquest dijous al Sónar de Dia Foto: José M. Gutiérrez
Les dones lideren l'estrena del Sónar
El tret de sortida l’ha donat a l’hora del vermut al SónarVillage la catalana DJ Tutu, qui ha ofert una sessió versàtil mesclant deep house, electrònica, techno i breaks. A l'escenari del Sónar Dôme hi ha passat la DJ i productora sud-coreana Miiin amb la seva proposta que combina la música electrònica amb influències de la música sud-coreana. Després ha estat el torn per a una de les veus més esperades: Princess Nokia. La novaiorquesa d’origen nicaragüenc ha portat per primera vegada a l’Estat el seu R&B proper al trap i hip-hop contundent i alternatiu. Però ha estat breu. El retard de gairebé una hora en l’inici ha provocat que a la seva posada en escena li hagi mancat extensió, però no actitud ni intensitat. Així ho demostra l'entrega i els balls amb què els estoics espectadors l'han agraciat.
D△WN ha estat un altre dels grans hits de la tarda. Dawn Richard trenca motlles. Quan estava predestinada i ho tenia tot de cara per entrar a formar part del mainstream, va decidir que ella es volia produir, dissenyar, i per descomptat, cantar, tots els seus espectacles. Amb dos ballarins, ha aparegut en un dels escenaris del Sónar per primera vegada i no ha deixat ningú indiferent. Està predestinada, sens dubte, a triomfar, i haver pres el camí dels vorals de l’èxit no l’impedirà que sigui respectada com poques veus del “pop negre”. I el nombrós públic que s'ha acostat a escoltar i visualitzar la seva posada en escena tampoc no en dubta.

D△WN, a l'escenari principal del Sónar de Dia, aquest dijous Foto: José M. Gutiérrez
El nou SonarXS
Una altra de les novetats d’aquest Sónar és l’escenari SonarXS, el novè. En aquest, l’aposta clara és per als sons de carrer, els beats més urbans i el tomb que està fent gran part del públic cap al trap, el dancehall i el hip-hop que té el seu modus vivendi a les plataformes SoundCloud i Youtube. Un escenari immillorable per a Yung Beef. El membre de Pxxr Gvng –actualment Los Santos- ha ofert un concert atropellat, en el qual, fins i tot els més acòlits s’han trobat desubicats. Això no és sinònim, però, que no hagi arribat a les expectatives. L’aura que envolta el traper granadí, acompanyat per dos mestres de cerimònies, han acabat convencent, a base d’insistència i una agressiva escenografia, curiosos i fans.
Arca, captivant
El productor veneçolà Arca ha tornat al Sónar després de la seva assistència ara fa dos anys. I ho ha fet amb nou àlbum, del qual n'és absolut protagonista. Acompanyat per Jesse Kanda, ha ofert un espectacle amb tots els ingredients. Intensitat, ball, experimentació, soroll i celebració. Un llenguatge innovador, creativitat insubornable, innovador llenguatge i proposta visionària. Un cúmul d'encerts que han rebut l'aprovació d'un SónarHall ple per no perdre's ni un moment d'un espectacle i artista totals.

Arca, al SónarHall, aquest dijous Foto: ACN
De cara a divendres, les actuacions més esperades del Sónar de Dia seran les dels populars Fat Freddy's drop, Damian Lazarus, Suzanne Ciani, Clark, la de la catalana Bad Gyal i el basc Aitor Etxebarria. Pel que fa a la nit destaca l'actuació de Soulwax, Nicolas Jaar i Little Dragon. Dissabte, el darrer dia del Sónar, durant el dia s'oferiran les actuacions de Joe Goddard, els DJ Joe Kay i Jarreau Vandal, Thundercat i Deena Abdelwahed, entre d'altres. El Sónar 2017 tancarà les seves portes a la nit amb noms tant populars com el DJ Cerrone, Justice i De la Soul.

Assistents, ballant aquest dijous al Sónar de Dia Foto: José M. Gutiérrez