Dissabte 22 de març de 2025. Un repte: omplir les sales de tot Catalunya per la "Diada nacional del teatre català" i superar els 55.583 espectadors en 171 espais escènics (26 més, a quatre mesos de l'esdeveniment) assolits en un únic dia el 2024. És l'objectiu de la segona edició de Cap Butaca Buida, un projecte transversal amb col·laboració publicoprivada i de la societat civil que ha arrencat aquest dijous amb un acte presentat pel divulgador cultural Ramon Gener al Teatre Nacional de Catalunya (TNC).
Amb l'experiència d'aquest 2024, l'organització vol consolidar la diada com una senya d'identitat al país, acostant el teatre a les persones poc habituals alhora que reivindicant Catalunya com a referent en el camp, tal com ha explicat la presidenta de l'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca), Isabel Vidal, ha reiterat la voluntat de permetre "descobrir el poder del teatre i les arts escèniques" i anar un pas més enllà per donar-li un valor reivindicatiu a la Diada nacional del teatre català. Això, en el marc del I Pla d’impuls del teatre de Catalunya 2023-2026 del Govern.
Enguany, Barcelona concentra la majoria de sales confirmades amb 119, mentre que Tarragona i Girona n’aporten 18 cadascuna, i Lleida, 12. La novetat, però, és la incorporació de les Illes Balears, la Catalunya Nord, el País Valencià i l’Alguer. En aquest sentit, el vicepresident d'Adetca, Toni Albaladejo, ha celebrat que Cap Butaca Buida "traspassarà fronteres", amb el Teatre i Auditori de Manacor (Illes Balears), el Centre Cultural de Pesillà de la Ribera (Catalunya Nord), el Teatre Talia de València i el Teatre Cívic Gaví Bal·lero (l’Alguer).
Una altra novetat és que Cap Butaca Buida destinarà un percentatge de la seva recaptació a l'ONG Pallapupas, integrada per actors i actrius professionals que treballa en els usos terapèutics de l’humor als centres hospitalaris. Amb tot, la iniciativa, pionera al món, permet reservar butaca a teatres, ateneus i centres culturals de les quatre demarcacions catalanes per gènere (comèdia, drama, musical, dansa i circ) i tipus d'experiència (per a tota la família, innovadores i arriscades, clàssics i grans èxits, i monòlegs i improvisació).
Impulsat per Adetca, amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) del Departament de Cultura, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i Time Out, i amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, els Teatres Públics i la Federació d’Ateneus de Catalunya, Cap Butaca Buida persegueix dinamitzar les arts escèniques, fomentar el consum cultural i sensibilitzar el públic de la importància del teatre com a eina "de cohesió, benestar i creixement".
"El Teatre T'omple"
Durant l'acte, s’ha descobert el cartell d’aquesta segona edició, creat per l’il·lustrador gironí Marc Pallarès. Amb el concepte “El Teatre T’Omple”, vol transmetre una doble idea: el teatre que omple per dins i connecta amb les emocions, d'una banda, i el teatre que s’omple de públic, en referència clara a l’objectiu de la campanya, de l'altre.
Tanmateix, s'ha presentat una butaca vermella enorme itinerant que recorrerà tot Catalunya “per tal d’amplificar el projecte i estendre’l arreu del territori" durant els quatre mesos de campanya de divulgació i conscienciació que ha arrencat aquest dijous. Tot plegat, amb la mirada posada a omplir els teatres el pròxim 22 de març de 2025. Els Països Catalans hi estan convocats.
"Seguim aquí": una iniciativa reivindicativa
Les diferents administracions impulsores han coincidit a defensar la iniciativa com una acció carregada de simbolisme per "reivindicar la defensa de la cultura catalana", tal com ha expressat el president delegat de l'Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona, Pau Gonzàlez. "Seguim aquí", ha reblat. Per la seva banda, el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé, ha assenyalat que la lluita ha de ser quotidiana, més enllà de la data assenyalada.
La vicepresidenta de la CCMA, Àngels Ponsa, també ha reiterat la implicació dels mitjans públics i ha fet una crida a "demostrar la potència cultural" de Catalunya. I ha estat la consellera de Cultura, Sònia Hernández, ha tancat l’acte de presentació tot subratllant que la cultura "és un dret" i "tothom ha de poder accedir i participar-hi".