Els taxis de Tarragona i Girona són els més cars de tot l'Estat

Publicat el 26 de desembre de 2012 a les 23:25
Taxis de Tarragona. Foto: Núria Torres.

Tarragona i Girona són la primera i tercera ciutat de tot l'Estat on el taxi és més car. Un estudi sobre les tarifes dels taxis elaborat per Facua-Consumidors en Acció en 45 ciutats revela que en trajectes semblants hi ha diferències de fins al 128% en el preu del taxi segons la ciutat que sigui. Tarragona és la ciutat amb les tarifes més elevades, seguida de Sant Sebastià i Girona. Les més baixes són a les Canàries. Per exemple, un recorregut de 15 km a la nit costa 24,52 euros a Tarragona i 10,75 a Santa Cruz de Tenerife, segons Facua, que també posa de manifest que les tarifes són més cares els caps de setmana. Segons les dades de l'associació, en l'últim any el servei de taxi s'ha apujat un 3%.

Facua ha estudiat els preus dels recorreguts d'un, cinc, deu i quinze quillòmetres realitzats de dia, de nit i les nits dels caps de setmana. En aquest sentit, Tarragona i Girona es troben en primer i tercer lloc respectivament, mentre que Lleida ocupa el vuitè lloc i Barcelona el desè. València, de la seva banda, és la cinquena ciutat on el taxi és més car.

La tarifa mitjana per quilòmetre recorregut és de 0,85 euros en horari diürn i d'1,05 les nits i els festius, un 23,5% més cara. Es dóna el cas que les diferències en les tarifes per quilòmetre assoleixen el 98,15% en la tarifa de dia i el 164,8% en la de nit i festius. De dia la tarifa més elevada es localitza a Tarragona, amb 1,07 euros.

Aquesta ciutat és novament la més cara en la baixada de bandera, amb 3,92 euros en tarifa de dia i 5,32 en tarifa de nit i festius. De fet, el preu de la baixada de bandera vaira un 335,5% en la tarifa diürna dels dies laborables i un 343,3% en la tarifma de nit i festius segons la ciutat.

Encariment els caps de setmana

Facua critica que en 13 de les 45 ciutats analitzades els taxis apliquen tarifes especials segons l'horari també els caps de setmana. El preu s'arriba a incrementar en 2 euros a Barcelona, per exemple. Segons l'associació, "no hi ha justificació per encarir aquest servei els caps de setmana més enllà d'aplicar la mateixa tarifa que en les nits dels dies laborables".

Per Facua, són els ajuntaments els que han de garantir que hi hagi un nombre suficient de taxis sense que s'encareixi un servei que és públic i considera que també s'ha d'impedir que es concedeixin increments tarifaris. A més, rebutja que els usuaris paguin suplements en recorreguts com l'aeroport o estacions de trens i autobusos, ja que "no existeix una qualitat més gran del servei que així ho justifiqui".