
Des de 1910, Birba s'encarrega de portar a les taules d'esmorzars i postres el producte estrella a moltes cases catalanes: les galetes. Aquest element que s'inclou dins una dieta mediterrània equilibrada és, des de fa un segle, l'exportador per excel·lència de la vila de Camprodon. El director d'operacions de Birba, Josep Antoni Fortuny, explica que l'empresa ha aguantat “molt bé” la crisi sobretot gràcies a la cerca de nous mercats i al fet que el producte és de “qualitat”. Enguany esperen facturar 6 milions d'euros
Llorenç Birba va fundar, l'any 1910, una pastisseria a Camprodon on es fabricaven també les seves pròpies galetes. De sempre, Camprodon ha estat un lloc molt turístic sobretot gràcies al Doctor Robert perquè el va promocionar arreu per les propietats diürètiques de l'aigua. De fet, l'expansió de Galetes Birba arriba, en certa mesura, arran del turisme de Barcelona que, després de les vacances estivals al poble, s'emportava galetes a la ciutat.
El director d'operacions de Birba, Josep Antoni Fortuny, explica com la crisi “ens ha afectat igual que a tothom”. Tot i això, el fet de ser una empresa “petita” –amb uns 45 treballadors fixes- la fa estar en “constant” cerca de nous mercats.
En aquest sentit Fortuny afirma que el seu és un producte de “qualitat”, i afegeix que hi ha pocs fabricants que busquin aquest propòsit. És precisament en aquesta escletxa de mercat on Birba vol créixer. El responsable de l'empresa destaca el fet que han descobert “zones on abans no veníem” i també han crescut en nous productes. Actualment tenen 45 referències al mercat, i en aquest 2010 n'han posat a la venda cinc de noves –la Núria per a celíacs, la Núria baixa en sucre, el mos de taronja i xocolata, la Núria-minixoco i la neula (que s'havia deixat de fabricar)-. Un fet que Fortuny ho qualifica “d'esforç important” per una empresa com Birba.
Pel 2010 situa el creixement en un 10%, gràcies als nous mercats i als nous productes. Fortuny destaca sobretot l'impuls que els ha aportat l'obertura de la nova fàbrica fa tres anys ja que els ha permès ampliar la capacitat de producció i, per tant, el volum de negoci. En l'actualitat el volum de producció se situa als 3 milions d'estoigs, el que representa un milió i mig de galetes.
El secret de les galetes
El director d'operacions de Birba explica que el secret de la qualitat de les galetes es troba en el fet “que els treballadors s'estimen el producte, perquè fa molt anys que són a Birba”. A banda, l'altra clau és la qualitat de les matèries primes. Fortuny explica que la voluntat de l'empresa és que els productes primaris “siguin el més naturals possible”. “Sempre mirem de comprar les matèries primes el més a prop possible”: els ous de granges properes, els fruits secs de Tarragona i la mantega de Lleida.
Nous productes amb valor afegit
Productes que nodreixen i afavoreixen, “aquest és el camí”. Segons Fortuny, els aliments nutricèutics són “el mercat on cal créixer”, perquè es tracta de productes amb valor afegit. El creixement, segons el cap d'operacions de Birba, es concentra en aquest punt però cal “tocar de peus a terra”. I afegeix que “no es fan 100 anys fent disbarat”', “fent les coses bé, així hem de seguir'” En el seu cas, Birba tendirà, en un futur, a anar incorporant fruites als seus productes per fer productes “molt més saludables”.
Exportació a Espanya
Birba concentra gairebé el 90% de les seves vendes al mercat estrictament català. Segons afirma Fortuny, “per a nosaltres, exportar ja és anar a Espanya”. El mercat exterior més important que té Birba i que representaria el 10% de producció se situa a l'Estat espanyol. Tot i estar consolidades, les exportacions que tenen a països com els Estats Units o el Japó representen un volum d'ingressos “molt baix”. La Xina es postula, en l'actualitat, com “el gran camp a explotar”.
Una caixa-record, l'últim recurs als aeroports europeus
Ciutats com Porto, Barcelona o Lisboa ja tenen la seva; ciutats com Praga, l'estan a punt de tenir. Es tracta d'una caixa-record amb una il·lustració de la ciutat en qüestió i un assortit de galetes Birba a l'interior. Fortuny explica que va adreçada al públic que està a l'aeroport i “a última hora, encara no té cap record per portar a casa”. Els clients compren una caixa de galetes, -explica - i si les troben bones, “possiblement haurem guanyat un nou client”.
