La concessió de la C-17 pot fer fallida

Cedinsa, la concessionària de l'autovia Centelles-Ripoll, ha de renegociar abans del 31 de desembre un crèdit de 222 milions | Si l'empresa fes fallida la inversió l'hauria d'assumir el Govern | El trànsit no supera els 25.000 vehicles diaris malgrat que la previsió era de 35.000

La concessió de la C-17 podria fer fallida
La concessió de la C-17 podria fer fallida | Adrià Costa
Redacció
02 de desembre de 2014, 14:00
Actualitzat: 03 de desembre, 9:57h

La concessió de la C-17 podria fer fallida. Foto: Adrià Costa


La C-17 no és un bon negoci. L'autovia, entre Centelles i Ripoll, es va acabar d'inaugurar el 2011 finançada per Cedinsa, una empresa que va assumir la inversió a canvi de cobrar del Govern un “peatge a l'ombra” per cada vehicle que hi circulés. Ara, segons va avançar La Vanguàrdia, la concessionària de l'autovia necessita renegociar el crèdit sindicat de 222 milions que va permetre tirar endavant la infraestructura i que venç el 31 de desembre. Si les negociacions no prosperen, la societat podria fer fallida i la inversió l'hauria d'assumir el Govern.

La negociació del crèdit –que es van allargar tres mesos- va posar en dubte la continuïtat de les obres. Finalment Cedinsa Ter –participada aleshores per FCC (27%), Caixa Catalunya (20%), Comsa, Copisa i Copcisa- va aconseguir un crèdit sindicat amb La Caixa, Caja Madrid, ICO, BBVA, Caixa Catalunya i Banesto. El finançament vencia al cap de cinc anys i ara la concessionària, juntament amb Territori i Sostenibilitat, negocien amb les entitats –actualment són CaixaBank, Bankia, Banco Santander, BBVA, Catalunya Caixa i l'ICO- un nou crèdit que el substitueixi.

Segons La Vanguàrdia la negociació no és senzilla i les posicions estan allunyades, tot i que hi ha voluntat d'arribar a un acord. Si no s'assoleix, la concessió podria fer fallida i el Govern es veuria obligat a assumir el deute com a responsable patrimonial del projecte. El diari Expansión, per la seva banda, aprofundeix en les possibles solucions. Una seria renovar les condicions del crèdit a canvi que el Govern pagués més per cada vehicle que passa per l'autovia mentre una segona seria que l'administració fes de banc i financés a la concessionària. Les opcions més cares per la Generalitat serien reequilibrar el contracte de la concessió –la diferència entre el trànsit previst i real- que suposaria abonar uns 400 milions mentre que si es quedés la concessió n'hauria de pagar entre 250 i 300, segons Expansión.

Bona part dels problemes radiquen –més enllà que el crèdit tingués un venciment tan curt, a diferència d'altres vies catalanes amb peatge a l'ombra- en el fet que el trànsit no ha complert les expectatives. En aquest sentit mai ha superat els 20-25.000 vehicles diaris quan les previsions se situaven en 35.000. Cal recordar que per cada turisme el Govern paga a la concessionària 0,80 euros mentre que per cada camió n'abona 1,10. El fet que no s'hagin complert les expectatives no permet quadrar els números de la concessionària.