El projecte Life Tritó Montseny promou la recuperació d'aquesta espècie endèmica en perill crític d'extinció. Des de 2007 es treballa per reproduir l'espècie en dos centres de fauna de la Generalitat de Catalunya i també al zoo de Barcelona i de Chester.
Aquest mes de juny 136 exemplars adults nascuts abans del 2016 al Centre de Fauna de Torreferrussa han estat alliberats a la natura. Durant els darrers anys els tritons ara alliberats han estat alimentats i criats en aquaris que tenen unes condicions ambientals similars a les que es trobaran a la natura, per garantir, així, l'èxit de la seva adaptació. Precisament, les especificitats en quant a tipus d'hàbitat, temperatura i qualitat de l'aigua necessàries per a la seva supervivència el fan especialment vulnerable davant el canvi climàtic. Per això és clau mantenir un estoc de tritons en captivitat que garanteixi la conservació de l'espècie.
La localitat d'alliberament ha estat estudiada minuciosament, amb la col·laboració de persones expertes en ecologia, biologia i biogeografia, analitzant l'hàbitat potencial d'aquest amfibi al Parc Natural del Montseny amb mostreig de camp. Finalment, s'ha escollit un torrent que no comptava amb individus d'aquesta espècie en estat salvatge per tal d'ampliar la seva àrea de distribució geogràfica.
Un cop a la natura, les primeres nits es va dur a terme un seguiment intensiu per comprovar la seva adaptació al nou medi.
Els propers mesos continuaran les prospeccions per determinar l'èxit inicial de l'acció. Tanmateix, serà al cap d'uns quants anys quan es podrà determinar l'establiment o no d'una població viable.
Per tal de fer possible un seguiment dels tritons alliberats, s'han marcat de manera individualitzada amb elastòmers (marques de color).
Cada any es calcula que neixen prop de 400 exemplars de tritons del montseny en captivitat. Entre els anys 2010 i 2015, s'han dut a terme diversos alliberaments de tritons del Montseny. Fruit d'aquestes accions, s'ha aconseguit una nova població viable de l'espècie en un torrent on no hi era present. Aquests exemplars presenten, a més, una elevada supervivència (gairebé el 20%) i s'ha constatat la seva reproducció un cop alliberats.
Alliberats 136 tritons del Montseny criats en captivitat
Els tritons van néixer abans del 2016 al Centre de Fauna de Torreferrussa
ARA A PORTADA
-
-
El Govern veu «compatible» negociar els pressupostos mentre s'avança en els acords d'investidura Redacció
-
El PP s'enfanga amb el veto a les festes islàmiques a Múrcia i la Moncloa obre una investigació Bernat Surroca Albet
-
Barcelona investigarà centenars d'empreses de pisos turístics a la cerca d'impostos pendents David Cobo
-
Catalunya afronta la segona onada de calor: quan i on s'assoliran temperatures extremes? Arnau Urgell i Vidal
Publicat el 19 de juny de 2019 a les 11:28
Et pot interessar
-
Esports El Barça suma 10 jugadors nominats a la Pilota d'Or
-
Esports El Barça retira temporalment la capitania a Ter Stegen
-
Esports El nou repte extrem de Kilian Jornet: en què consisteix l'States of Elevation?
-
Esports Polèmica al futbol popular: l'Europa juga d'amagat un amistós contra un club de l'Aràbia Saudita
-
Esports El Barça i l'Ajuntament acorden obrir el Camp Nou per fases
-
Esports Ter Stegen declara la guerra al Barça: no firma l'informe mèdic i el club li obre un expedient disciplinari