Economia

«Oh! Garrotxa», la nova marca turística i territorial de la Garrotxa

Per primera vegada en trenta anys, s’elimina la paraula turisme i es deslliga la distinció de l’entitat Turisme Garrotxa

Publicat el 01 d’abril de 2025 a les 18:32
Actualitzat el 01 d’abril de 2025 a les 19:32

La Garrotxa ha destapat aquest dimarts la nova identitat estratègica per promocionar turísticament i territorialment la comarca. En un acte al teatre Can Tronc de Besalú, Turisme Garrotxa ha presentat davant de diferents agents del sector turístic garrotxí el treball que s’ha estat fent durant l’últim any i mig. Es tracta d’una nova marca amb el nom de “Oh! Garrotxa”.

És el primer gran canvi que fa la Garrotxa en la seva marca turística. Des del 1996 la marca de Turisme Garrotxa ha estat la principal estratègia promocional del territori i el 2017 s’hi va incorporar l’eslògan “terra dels volcans” amb un canvi de colors al logotip de l’entitat garrotxina. Ara, però, el canvi i l’aposta és més profunda: s’ha decidit fer un gir que no s’havia fet fins ara i s’ha dissenyat un pla de comunicació i estratègia per a la promoció del sector turístic garrotxí de manera molt més completa i transversal.

“Hem eliminat la paraula turisme perquè la nova marca ha de representar els productors, els comerciants, tot el sector privat, tot el sector públic i tots els municipis. És la manera de distingir la nostra pròpia identitat i autenticitat. Hem eliminat les paraules turisme i volcans perquè tothom se senti seva la marca”, diu la presidenta de Turisme Garrotxa, Gemma Canalias. “Després de trenta anys, havíem de separar-ho. Turisme Garrotxa és l’entitat que gestiona i continuarà gestionant el turisme a la comarca, però volem que la marca Oh! Garrotxa sigui transversal i la població se la cregui”, afegeix el president de l’Associació d’Hostalatge de la Garrotxa i membre de la junta de Turisme Garrotxa, Gerard Xifra.

Un procés d’un any i mig

Durant un any i mig, gràcies al finançament dels fons europeus Next Generation, s’ha estat fent un procés per acabar creant la nova marca. Es va elaborar una diagnosi del sector turístic a la comarca amb més de 400 enquestes, debats i una quinzena d’entrevistes a agents del sector per determinar quins eren els valors i cap on havia de caminar la nova estratègia.

El procés va ser dirigit pel consultor turístic Jaume Marín i del seu treball en van sortir diversos conceptes que s’han traduït en la nova imatge. “La marca vol reflectir la sorpresa que té la gent quan descobreix la Garrotxa. Es tracta de no créixer en quantitat, sinó créixer molt millor”, diu Canalias. La intenció és que l’expressió “Oh!” aparegui en espais com samarretes o ampolles i àmbits més enllà del turístic i es promocioni de manera transversal en altres sectors. Sobre el color (el vermell) la presidenta de Turisme Garrotxa diu això: “Hem buscat els colors entre la terra volcànica i el verd del paisatge. Hem triat colors més innovadors i frescos sense diferenciar-nos d’on estàvem, però sí fent un pas endavant”.

Per a Xifra, el canvi era necessari: “Venim de la covid i d’un moment en què la competència i les destinacions similars a les nostres s’han posat les piles. La nova marca ens posa a l’alçada. Ens trobem també en un moment dolç: moltes vegades hi havia diferents colors polítics o el sector privat estava desunit. Ara estem remant tots a una en un mateix sentit”.

La nova marca ja es podrà veure, de moment, en l’àmbit digital de Turisme Garrotxa. S’ha creat un nou portal web que substituirà la pàgina web que fins ara s’utilitzava per aglutinar tota l’oferta turística comarcal. El nou logotip turístic també ja es començarà a veure a xarxes socials i en elements de marxandatge.