Opinió

​Paisatge urbà en perill d’extinció?

«Comprar a les botigues de proximitat s'ha de convertir en un hàbit per a tots nosaltres si volem ajudar a salvar el nostre teixit comercial»

Mèius Ferrés
29 de febrer de 2024, 18:44
Actualitzat: 18:50h
576_1709229048Meius_Ferres
576_1709229048Meius_Ferres
Des de fa uns anys estem lamentant el tancament de botigues al centre de la nostra ciutat. Un fenomen que es produeix arreu del país, i que ens preocupa perquè no sabem si té aturador. Les possibles causes són ben diverses. Pel que observem, podem constatar que hi ha un gran nombre de casos en què l'establiment tanca perquè els propietaris es jubilen i no han trobat successor. És una llàstima, i no sé si s'hi pot fer res. És clar que si veiessin que el negoci rendeix, les segones generacions o els dependents de la botiga potser farien un pensament, i a més de continuar-lo podrien contribuir a deixar-hi la seva empremta, a posar-los al dia. Però no sol passar: hi renuncien.

Una altra causa evident és la constatació que els nostres joves, i cada cop més també la gent no tan jove, compren majoritàriament per Internet. Aquesta tendència només ha fet que incrementar-se a mesura que passen els anys, després de la pandèmia. La comoditat de poder escollir a un clic, els preus que s'ofereixen, i el fet de rebre la compra a casa, són difícilment superables.

En tercer lloc, molta gent s'ha acostumat a comprar-ho tot de cop al supermercat, sense haver de córrer d'un lloc a l'altre. També s'ha instal·lat el costum de comprar roba i complements de segona mà, cosa que la nostra generació no tenia per costum. La roba a Olot la troben massa cara.

Tot plegat són tendències que no es poden revertir, però que es poden afrontar si hi ha una voluntat col·lectiva prou decidida a salvar el teixit comercial. Si les botigues de la ciutat incorporen sistemes de venda en línia, i si aprofiten les eines de màrqueting digital, si ofereixen descomptes en campanyes ben pensades, poden aconseguir nous públics.

Si comencem a valorar la qualitat dels productes que ens ofereixen les nostres botigues, l'assessorament personalitzat i la vida que generen a la ciutat, ens en podem sortir. També depèn de nosaltres, de la tria que fem. Participar en les activitats de la llibreria que va obrir fa un temps, comprar roba i complements artesans, visitar l'establiment de la cooperativa traslladat al carrer Major, estrenar la nova botiga de fruita directa del camp, que se li fa malbé de seguida... són iniciatives individuals que contribueixen al bé col·lectiu.

Comprar a les botigues de proximitat, i escollir els productes alimentaris fets aquí, de temporada, s'ha de convertir en un hàbit per a tots nosaltres si volem ajudar a salvar el nostre teixit comercial. A Olot han proliferat els supermercats grans i petits, alguns no tanquen fins a altes hores de la nit i són oberts dies festius. No ha de ser fàcil per als petits comerciants competir-hi: ajudem-los.

Hem de ser proactius en defensa dels petits comerciants. Tothom hi surt guanyant, a la llarga. Les APEU (Àrea de Promoció Econòmica Urbana) són una bona iniciativa que s'hauria d'implementar a la nostra ciutat. A grans trets, es tracta de delimitar una zona geogràfica on el teixit comercial urbà i l'administració local treballen conjuntament per promoure i dinamitzar aquesta zona. Les APEU són un model de col·laboració i gestió publicoprivada que pretén aconseguir la professionalització i la millora competitiva de l'espai comercial urbà. L'origen el tenen en el model anglosaxó conegut com a Business Improvement Districts (BID'S). Han de permetre reforçar la professionalitat del sector, millorar la imatge comercial, impulsar la digitalització i la implantació de la tecnologia a l'espai urbà, i en definitiva, reactivar la zona comercial. Tot plegat requereix una bona planificació estratègica.

Iniciatives com l'APP Garrotxa Approp també ajuden amb els descomptes que ofereixen. Així mateix, els dies de la botiga al carrer al final de cada temporada contribueixen a aprofitar els estics que queden a un millor preu. En ciutats com ara Vic o Girona podem passejar per uns centres històrics que fan goig, que tenen vida, plens de botiguetes amb aparadors bonics que conviden a entrar: botigues de tes i cafès, de cerveses artesanes, de joguines de cartró, d'ornaments de la casa, de productes alimentaris delicatessen... en entorns ben cuidats, atractius per a locals i forans. Al voltant, un munt de bars i restaurants amb terrassa animen l'ambient ara ja estiu i hivern, amb el temps estrany que tenim.

Per què a Olot no ho podem tenir, en lloc de tants locals buits, al costat de la proliferació de botigues de mòbils, barber shops i centres de manicura? Per començar, hi ha una part que depèn de nosaltres: si comprem a la vora de casa, ajudem a mantenir aquest entorn comercial ciutadà. Comprometem-nos-hi!

El més llegit