Després d'anys de negociació i diversos intents, l'Ajuntament d'Olot ha aconseguit marcar un punt d'inflexió en la regulació i normalització dels llocs de treball de la corporació. Es tracta de l'aprovació inicial de la Relació de Llocs de Treball (RLT). Aquest és un document que inclou tots els llocs de treball del personal funcionari, laboral i eventual de l'Ajuntament i hi consten les principals característiques i requisits de cada tasca.
Aquest dijous, el ple ha aprovat el document amb els vots de l'equip de govern (Junts i ERC) i Activem Olot i l'abstenció del PSC i la CUP. L'aprovació és un pas important per desencallar una situació que s'estava negociant des del 2018. L'equip de govern ha decidit dur el document al plenari després d'haver arribat a un acord amb els treballadors i els seus representants aquest dimarts, poques hores abans de la sessió plenària.
"S'ha fet un procés i finalment hem arribat a un punt d'acord. Tancaríem un llarguíssim temps d'anys d'intents d'aprovar aquest document. Serà un document que segur que rebrà al·legacions, però l'objectiu és aprovar-lo", ha assegurat l'alcalde, Pep Berga.
Amb el tràmit d'aquest dijous, s'ha aprovat el manual, l'inventari de llocs de treball, la descripció dels llocs de treball i les taules de puntuació. A partir d'ara, s'inicia un període de 30 dies hàbils perquè es puguin presentar al·legacions i es preveu que al desembre es torni a portar al ple municipal per aprovar el document de manera definitiva i pugui entrar en funcionament. L'alcalde no ha descartat que, si fos necessari, es pugui convocar un ple extraordinari per aprovar-ho dins aquest 2024.
La tasca de valorar els llocs de treball i les puntuacions ha anat a càrrec d'una empresa externa que va presentar a finals de 2023 una primera versió que no va agradar al consistori i es va anar treballant fins avui. L'empresa en qüestió ha estat Rodríguez Viñals SL. L'aprovació d'aquest document permetrà qualificar i valorar de manera formal i reglada els llocs de treball del consistori. Es pot donar el cas que un lloc de treball ara tingui una valoració superior; en aquest cas, caldrà fer una promoció interna per mantenir el lloc de treball. També es pot donar que la valoració hagi estat a la baixa; en aquest cas no es modificaran les condicions salarials fins que el treballador en qüestió es jubili. Es calcula que la massa salarial pujarà al voltant de l'1% amb la nova RLT.
Activem a favor, la CUP i PSC s'abstenen
La majoria dels grups de l'oposició han vist amb bons ulls l'aprovació del document laboral i ho han descrit com un pas important, tot i que no tots hi ha votat a favor. El més crític ha estat la CUP. El partit creu que el manual de la RLT "està desfasat" i en la valoració no s'han tingut en compte factors com disponibilitat horària fora de l'horari habitual o altres. També han criticat que l'equip de govern no facilités, segons el partit, prou informació: "Molta de la informació que tenim és gràcies a reunions amb els representants dels treballadors. La documentació ens ha arribat fora del termini legal estipulat per garantir el dret a l'oposició", ha dit el regidor cupaire Dani Dorca. Per tot plegat, la CUP s'ha abstingut.
Qui tampoc ha votat a favor ha estat el PSC, el qual ha justificat el seu vot per la falta de temps per llegir tot el document. "Celebrem que finalment s'hagi acabat la relació de llocs de treball i hagi estat amb un acord. Com que no hem disposat de temps per llegir el document, votarem una abstenció", ha dit la regidora socialista Marina Alegre.
I, per acabar, Activem Olot també ha valorat positivament el pas fet aquest dijous i s'ha posat a disposició de l'equip de govern per a futurs acords en la qüestió: "Satisfets que s'arribi a un acord després de tants anys. Ho celebrem i ens posem a disposició per treballar conjuntament per arribar a futurs acords", ha dit el regidor del partit, Jordi Rubio.