El febrer d'aquest any entrava en vigor la restricció de patinets i bicicletes en horaris concrets al Nucli Antic d'Olot. Després de diversos incidents entre conductors i vianants, i l'augment de la percepció d'inseguretat per part dels ciutadans, l'Ajuntament va decidir impulsar per primera vegada la mesura. Des de llavors, els patinets i bicicletes només poden circular pel centre d'Olot durant els matins.
Vuit mesos després de l'entrada en vigor de la nova normativa, el consistori ha posat una cinquantena de multes a conductors de patinets que circulaven pel Nucli Antic i una vuitantena a altres punts de la ciutat. La majoria (77) han estat per circular sense casc i per anar més d'una persona sobre el patinet (25). Les dades facilitades per l'Ajuntament corresponen al primer semestre de l'any i en cap cas s'especifica que la multa s'hagi posat explícitament per circular fora de l'horari permès al Nucli Antic.
L'Ajuntament creu que ha servit, però el carrer no ho veu així
Amb aquestes dades, el consistori defensa que la regulació ha servit. "Per descomptat. Fa poc ens vam trobar amb l'Associació de Comerciants, que són els que tot el dia tenen la botiga oberta i ho veuen. Ho han notat moltíssim, tot i que continua havent-hi gent que no compleix", diu l'alcalde d'Olot, Pep Berga.
NacióGarrotxa ha sortit al carrer a preguntar a comerciants del carrer Major quin balanç feien de la mesura més de mig any després de la seva posada en marxa. No coincideix del tot amb la visió del consistori: "Hi ha hagut una millora, però no suficient. El comportament continua sent el mateix. Encara surto de la botiga i miro banda i banda perquè no vingui ningú. Van com volen", diu en Jordi, propietari d'una sabateria del centre.
"Ha millorat, però no s'ha solucionat. La policia els atura, però no fan res. No es compleix l'horari", diu la Marta, que té un negoci de moda. "Van contra direcció i el comportament és el mateix. No ha canviat molt", afegeix la Joana, treballadora d'una perfumeria.
La majoria coincideixen en el fet que el problema no ha desaparegut i que els patinets són més problemàtics que les bicicletes. Hi ha qui també diu que la mesura ha fet que els patients ara vagin més per a vies de fora el barri. "Abans potser tenia la sensació que passaven més patinets. Ara en veig més circulant per carrers i avingudes de fora el Nucli antic", diu la Sara, que treballa a una botiga de bijuteria del Nucli Antic.
Els comerciants demanen, sobretot, fer complir la normativa. Asseguren que la Policia ha estat fent controls, però no hi ha prou mà dura: "El que haurien de fer és que qui no compleixi, no només se l'avisi, sinó que se li requisi el patinet", diu la Joana. "Seria bo obligar a portar una assegurança civil perquè si un patinet et fa mal, qui ho paga?", opina en Jordi.
Per la seva banda, l'alcalde admet que tot i els mesos que fa que la normativa està vigent, encara hi ha qui se la salta i, per això, cal continuar insistint. "S'ha de seguir actuant a tota la ciutat. Hi ha comportaments amb els quals s'hi ha d'estar a sobre. Un vehicle de mobilitat personal s'ha de comportar igual que un cotxe o una moto i quan arriba a un semàfor s'ha d'aturar i no pot utilitzar el pas de vianants i pujar a la vorera", diu Berga.